4 Decembrie, 2016

De la „audit de deşeuri” la „programe de prevenire a generării deşeurilor”

Legea nr. 211/2011, la Capitolul 27 aduce în discuţie un subiect nou pentru cei care generează ori deţin deşeuri: programele de prevenire a generării deşeurilor.

Cine trebuie să deţină un astfel de program?

Potrivit art. 43.„Persoana juridică ce exercită o activitate de natură comercială sau industrială…”. Este interesant cum în definiţiile de la anexa 1 la lege lipsesc cei doi termeni: „persoana juridică ce exercită o activitate de natură comercială” (a nu se confunda cu termenul de comerciant definit în lege la anexa 1, punctul 8. şi „persoana juridică ce exercită o activitate de natură industrială”. Acest lucru face ca mulţi peşti să intre în plasa articolului 43.

Despre ce este vorba?

„Având în vedere rezultatele unui audit de deşeuri, este obligată (persoana juridică ce exercită o activitate de natură comercială sau industrială) să întocmească şi să implementeze un program de prevenire şi reducere a cantităţilor de deşeuri generate din activitatea proprie sau, după caz, de la orice produs fabricat, inclusiv măsuri care respectă un anumit design al produselor, şi să adopte măsuri de reducere a periculozităţii deşeurilor. ”

De când se aplică această prevedere?

Începând cu anul 2012.

Ce sancţiuni sunt prevăzute?
Art. 61 (Capitolul 35. Sancţiuni) nu prevede sancţiuni legate de neîndeplinirea articolului 43.

Totuşi, dacă citim mai atent legea, există o legătură indirectă: neîndeplinirea prevederilor din art. 40 (3): „Autorităţile publice şi operatorii economici au obligaţia furnizării datelor necesare elaborării planurilor, potrivit prevederilor legale”, legate de prevederile art. 42 (2): „Programele de prevenire a generării deşeurilor pot să facă parte din planurile de gestionare a deşeurilor prevăzute la art. 37, …”, ar putea duce uşor la sancţiuni care prevăd amendă între 15.000 lei şi 30.000 lei.  

Cine poate elabora un astfel de program de prevenire a generării deşeurilor?

Programul se poate elabora de cel în cauză (persoana juridică ce exercită o activitate de natură comercială sau industrială ) sau de către o terţă persoană/asociaţie profesională.

Până la această dată, nu s-au formulat cerinţe specifice privind competenţele ori autorizaţiile necesare pe care trebuie să le deţină terţa persoană/asociaţia profesională.

Ce este un audit de deşeuri?

Dacă citeşti legea, nu este foarte clar ce este cu auditul de deşeuri şi ce rol are el în întocmirea programelor cu pricina. El nu este ceva concret prevăzut prin lege, ci doar calea prin care ajungi la program. Totuşi, legiuitorul a stabilit o definiţie a auditului de deşeuri (anexa 1, pct. 1): „o evaluare sistematică, documentată, periodică şi obiectivă a performanţei sistemului de management şi a proceselor de gestiune a deşeurilor cu scopul de a facilita controlul managementului deşeurilor şi al valorificării deşeurilor generate, precum şi de a evalua respectarea politicii de mediu, inclusiv realizarea obiectivelor, performanţa întreprinderii referitoare la prevenirea şi reducerea producerii de deşeuri din propria activitate şi performanţa întreprinderii referitoare la reducerea nocivităţii deşeurilor”.  Aţi înţeles ceva de aici? Este ca şi cum ai face ghemotoc toate cerinţele din standardul ISO 14001 ori standardul ISO 9001 şi apoi le despachetaţi şi le întindeţi pe sârma de rufe.

În fine, am încercat să aflu dacă este stabilit un conţinut ori o reglementare la nivel naţional cu privire la realizarea auditului de deşeuri… şi nu am aflat.

Fireşte că, nu la noi, ci la alţii, literatura de specialitate este bogată şi plină de detalii interesante. Un astfel de audit de deşeuri, conţinut şi abordare se bazează pe un întreg lanţ de procese, antrenează multe persoane dintr-o firmă şi concurează cu succes orice sistem de management de mediu.

Deja am prezentat un astfel de mecanism tip – audit de deşeuri - şi este în continuare subiect pentru cursurile dedicate Legii 211/2011 de anul acesta.

Să recapitulăm: De ce este nevoie de un audit de deşeuri? Evident, pentru a elabora un program de prevenire a generării deşeurilor. Cui îi trebuie acest program? Legea iar ne lămureşte rapid: „Art. 42. – (1) Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului adoptă, până la data de 12 decembrie 2013, programe de prevenire a generării deşeurilor la nivel naţional.”

Mihai Dogariu

Despre autor  ⁄ Redacţia

Materialele semnate de redacţia LegeStart reprezintă un efort comun de vă oferi informaţii de interes general din multiple domenii, strânse de echipă sau prezentate de partenerii noştri.

Comentarii

  • Răspunde
    valentina
    ianuarie 13 2013

    eu am facut acele cursuri dar sunt paralela

  • Răspunde
    popa ion
    februarie 20 2013

    FOARTE BUN COMENTARIU, DACA AVETI UN MODEL DE PROGRAM VA ROG SA-MI TRIMITETI SI MIE PE E-MAIL .

  • Răspunde
    TATIANA
    aprilie 5 2013

    Este strigator la cer ce se intampla.Controale,amenzi…sa stranga banii de la buget pe care i-au furat.
    Noi nu putem sa mai muncim,ci sa stam sa facem cursuri cu plata babana si sa facem toata ziua hartii..Am observat ca hartiile conteaza-sa le ai-ce scrie in ele,d-zeu cu mila..OOOOOOOOFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF..Este groaznic.Te fac astia sa iti pui latul de gat.

  • Răspunde
    huncut
    mai 26 2013

    Multumim pr. informatiile utile.Un model de program pt. a putea implementa mai repede si mai usor acest lucru???Multumesc. :)

  • Răspunde
    Ana
    decembrie 5 2013

    Informatii utile. As putea primi un model de audit deseuri? Multumesc.

    • Răspunde
      Mariana
      aprilie 8 2015

      AS PUTEA PRIMI UN MODEL DE AUDIT DE DESEURI CU CHESTIONAR?MULTUMESC MULT

Scrie un comentariu