3 Decembrie, 2016

Curtea Europeană interzice practicile agresive ale comercianţilor

Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a publicat un comunicat de presă referitor la interdicţia practicilor agresive ale comercianţilor, care îi creează consumatorului falsa impresie că a câştigat deja un premiu, deşi trebuie să suporte un anumit cost pentru a-l primi.

Conform dreptului Uniunii Europene, sunt interzise practicile comerciale neloiale ale întreprinderilor faţă de consumatori, pentru protejarea intereselor economice ale acestora din urmă.

Mai explicit, este interzis ca întreprinderile să creeze falsa impresia că un consumator a câştigat deja sau că va câştiga dacă întreprinde anumite acţiuni, un premiu sau un alt avantaj, dacă, de fapt, acesta este condiţionat de plata unei sume de bani sau suportarea unui cost.

În cadrul hotărârii pronunţate ieri, 18 octombrie, 2012, Curtea consideră că dreptul Uniunii interzice practicile agresive care dau impresia consumatorului că a câştigat un premiu:

- deşi acesta este obligat să plătească pentru obţinerea informaţiilor care fac referire la natura lui sau pentru acţiunile care asigură intrarea în posesia premiului;

-  chiar şi în situaţiile în care costul impus este neglijabil, precum cel al unui timbru poştal, în raport cu valoarea premiului, sau nu aduce niciun beneficiu comerciantului;

- chiar dacă acţiunile care trebuie întreprinse pentru câştigarea unui premiu pot fi realizate prin mai multe metode propuse consumatorului, chiar şi în cazul în care una dintre ele este gratuită.

Comunicatul a fost lansat ca urmare a hotărârii în cauza C-428/11, bazată pe litigiul între:

- cinci întreprinderi britanice specializate în distribuirea de publicitate prin corespondenţă şi mai multe persoane care au lucrat în cadrul acestora;

- Oficiul pentru Comerţ Loial din Regatul Unit (OFT), responsabil cu asigurarea aplicării legislaţiei în materie de protecţie a consumatorilor, în special cu privire la practicile utilizate de comercianţi.

OTF a dispus ca aceşti comercianţi să înceteze practicile constând în transmiterea de scrisori adresate individual, cupoane de răzuit şi alte reclame tipărite, inserate în ziare şi în reviste, prin care consumatorul era informat că a câştigat un premiu sau o recompensă, cu o valoare considerabilă sau doar simbolică.

Consumatorul avea la dispoziţie mai multe opţiuni pentru a afla premiul şi pentru a obţine un număr de cerere:

- apel la un număr de telefon cu taxare specială;

- serviciu de mesaje scrise SMS;

- servicii poştale clasice, metodă mai puţin evidenţiată.

Deşi consumatorul este informat cu privire la costul pe minut şi durata maximă a apelului telefonic, ceea ce nu ştie acesta este că întreprinderea care organizează promoţia primeşte parte din suma aferentă costului apelului.

Ca exemplu concret, anumite promoţii ofereau croaziere în Mare Mediterană, însă pentru primirea acestui premiu, consumatorul trebuia să plătească în particular asigurarea, un supliment pentru a obţine o cabină cu un pat sau două paturi, cheltuielile pentru mâncare şi băutură şi taxele portuare. Se ajungea astfel la o o sumă de aproximativ 400 de lire sterline care trebuia achitată pentru participarea la croazieră.

Conform declaraţiilor comercianţilor oferite Curţii de Justiţie, pentru aceştia sunt importante bazele de date actualizate ale participanţilor susceptibili să răspundă la anunţurile promoţionale care oferă premii. Aceste date pot fi folosite în vederea propunerii altor produse consumatorilor sau pot fi cedate altor societăţi care doresc să îşi ofere produsele.

Sursa: CJUE

Despre autor  ⁄ Elena Hogaş

Elena Hogaş este redactor la Legestart.ro. Este absolventă a Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice (SNSPA). Contact: elena.hogas@indaco.ro

Fara comentarii

Scrie un comentariu