10 Decembrie, 2016

Cum tratăm contabil achiziţia sau vânzarea fără factură?

ÎNTREBARE:

“Vă rog să îmi precizaţi care este opinia dvs. în ceea ce priveşte achiziţia sau vânzarea fără factură?” Ana Ion, Braşov.
 
RĂSPUNS:
 
Înregistrarea în contabilitate trebuie să respecte principiile contabile prevăzute la punctele 36-48 din OMFP nr. 3055/2009. Astfel, în ceea ce priveşte înregistrarea unei achiziţii sau a unei vânzări fără a avea o factură, trebuie să se ţină cont de veniturile şi cheltuielile aferente exerciţiului financiar, indiferent de data încasării veniturilor sau data plăţii cheltuielilor.

Prin urmare, se vor evidenţia în conturile de venituri şi creanţele pentru care nu a fost întocmită încă factura (contul 418 “Clienţi – facturi de întocmit”), respectiv în conturile de cheltuieli sau bunuri, datoriile pentru care nu s-a primit încă factura (contul 408 “Furnizori – facturi nesosite”).

Important! În toate cazurile, înregistrarea în aceste conturi se efectuează pe baza documentelor care atestă livrarea bunurilor, respectiv prestarea serviciilor (de exemplu, avize de însoţire a mărfii, situaţii de lucrări etc.).

Cu alte cuvinte, stocurile care sunt obiectul unei tranzacţii pentru care nu există factură emisă, vor fi evidenţiate atât la cumpărător, cât şi la vânzător, ca stocuri intrate şi respectiv stocuri descărcate din gestiune, iar datoriile şi creanţele vor fi înregistrate contabil ca venituri de încasat  (în contul 418 “Clienţi – facturi de întocmit”) şi respectiv cheltuieli de realizat (în contul 408 “Furnizori – facturi nesosite”). Preţurile evidenţiate în contabilitate, în această situaţie, sunt preţuri estimate.

Despre autor  ⁄ Maria Bădoi

Maria Bădoi este expert contabil. Site: http://www.contabilii.ro Contact: contact@contabilii.ro

Fara comentarii

Scrie un comentariu