6 Decembrie, 2016

Cum stabileşti categoria de poluare, în scopul achiziţionării rovignetei

Potrivit prevederilor Ordonanţei de Guvern nr. 15/2002 şi a normelor metodologice de aplicare ale acesteia, date de O.M.L.P.T.L. 1433/2002 începând cu 01.01.2005 pentru toate tipurile de autovehicule omologate în România se plăteşte de către proprietarii acestora un tarif de utilizare a infrastructurii de transport rutier – rovignetă.

Conform actelor normative enunţate mai sus, pentru toate autovehiculele de transport marfă, având masa total maximă autorizată de peste 12 tone inclusiv, tarifele de utilizare a infrastructurii de transport rutier se aplică în funcţie de numărul de osii ale autovehiculului şi de emisiile poluante.

În acelaşi timp, pentru toate autovehiculele de transport marfă având masa total maximă autorizată sub 12 tone şi pentru toate autovehiculele de transport persoane, indiferent de masa total maximă autorizată, tarifele de utilizare a infrastructurii de transport rutier se aplică în funcţie de tipul autovehiculului şi de emisiile poluante.

În ceea ce priveşte gradul de poluare chimică, el este codificat în numărul de omologare la rubrica 5 din Cartea de Identitate a Vehiculului (C.I.V.), respectiv la rubrica 10 din Certificatul de Înmatriculare al Autovehiculului.

Potrivit Registrului Auto Român, în cărţile de identitate nu există o codificare a gradului de poluare “EURO 1”, deoarece legislaţia română a aplicat reglementările cu privire la normele de poluare chimică conform directivelor europene începând cu 1998 (“EURO 2″), până în acel moment condiţiile tehnice de omologare fiind restricţionate doar de vechimea de fabricaţie a autovehiculului conform HG 594/1991.

De asemenea, pentru vehiculele omologate în Europa, gradul de poluare generic numit “EURO 1″ este reglementat de Directivele 91/441 CEE, respectiv 91/542A CEE, acestea fiind aplicabile pentru omologare de tip începând cu anul 1992.

În cazul acestor vehicule, după identificarea efectuată la Registrul Auto Român, la cererea proprietarilor, în cazul în care gradul de poluare chimică este superior celui din cărţile de identitate, acestea vor fi modificate conform clasei de emisii poluante pe care o respectă.

„Autovehiculele care intră în categoria “EURO 1″ şi/sau “EURO 2″ ale căror motoare cu ardere internă sunt cu aprindere prin scânteie trebuie să aibă sistemul de alimentare cu combustibil prin injecţie sau carburator electronic şi să fie dotate cu catalizator şi sondă lambda. Aceste condiţii trebuie îndeplinite simultan”,  se precizează pe site-ul Registrului Auto Român.

Totodată, autovehiculele având nivelul de poluare generic numit “EURO 2″ sau superior acestuia sunt codificate în numărul de omologare din C.I.V. prin ultimele două caractere, alfanumerice.

Modificarea în C.I.V., după identificarea autovehiculului, se poate efectua la oricare dintre reprezentanţele R.A.R.

Sursa: Registrul Auto Român

Despre autor  ⁄ Ioana Popa

Ioana Popa este redactor la LegeStart din anul 2011. A absolvit Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării.

Fara comentarii

Scrie un comentariu