11 Decembrie, 2016

Cum se va modifica salarizarea bugetarilor? Elementele importante ale proiectului de lege

Ministerul Muncii a înaintat, în şedinţa de Guvern de săptămâna trecută, o notă privind propunerea de modificare a salarizării personalului bugetar. Obiectul principal al acesteia priveşte limita minimă şi maximă a salariului categoriilor de personal bugetar, precum şi acordarea unei părţi salariale variabile, în funcţie de performanţele profesionale individuale.

Dezbaterile din ultimele zile referitoare la salarizarea diferenţiată a bugetarilor, în funcţie de performanţele individuale, arată mai mult ca oricând tarele sistemului actual.

Legea nr. 284/2010 (Legea salarizării unitare) s-a dorit a fi o construcţie pe termen lung, dar, din lipsa resurselor financiare, cea mai importantă anexă a sa, cea a ierarhizării salariilor, n-a devenit aplicabilă. Prin această lege s-a urmărit stabilirea unui raport între salariul de bază minim şi cel maxim de 1 la 15, limitarea numărului de clase de salarizare la 110 şi plafonarea primelor şi sporurilor la maximum 30% din salariul de bază.

În prezent, salariile personalului bugetar n-au putut fi stabilite prin înmulţirea coeficienţilor de ierarhizare cu valoarea de referinţă, conform prevederilor Legii-cadru nr. 284/2010, astfel încât s-au păstrat salariile avute anterior intrării în vigoare a acesteia, menţinându-se, totodată, şi dezechilibrele preexistente.

Astfel, sporurile şi indemnizaţiile se acordă în continuare în cuantumul existent la nivelul lunii decembrie 2009, fără a fi utilizate prevederile Legii-cadru nr. 284/2010 (la care s-au aplicat pe rând diminuarea de 25% din iulie 2010 şi majorările de 8% din iunie 2012 şi 7,4% din decembrie 2012), cu un raport între salariul de bază minim şi cel maxim de 1 la 35, având peste 400 clase de salarizare şi o pondere a sporurilor şi primelor de 51% din câştigul salarial.

ELEMENTELE IMPORTANTE ALE PROIECTULUI

Elementele cele mai importante ale proiectului de lege a salarizării personalului plătit din fonduri publice, aplicabilă din anul 2014, sunt:

• determinarea salariilor de bază pentru fiecare clasă de salarizare ca valori nominale, folosind un coeficient în valoare de 800 lei, corespunzător salariul minim brut pe ţară de la 1 iulie, cu păstrarea coeficienţilor de ierarhizare;

• stabilirea unui raport între salariul de bază minim şi cel maxim de 1 la 15;

• se păstrează principiul diferenţei dintre două clase de salarizare succesive de 2,5%;

• cuantumul sporurilor, primelor, compensaţiilor şi indemnizaţiilor va fi stabilit astfel încât, împreună cu salariile de bază, să nu depăşească creşterile salariale prevăzute pentru fiecare an în parte prin legile speciale;

• salariile vor include atât o sumă fixă, cât şi o parte variabilă care va depinde de performanţele profesionale individuale ale angajaţilor şi de încadrarea în cheltuielile de personal alocate fiecărui ordonator principal de credite;

• limitarea numărului de clase de salarizare la 110;

• pentru personalul încadrat pe studii medii care absolvă studii superioare se va asigura la promovare cel puţin clasa de salarizare deţinută anterior, aferentă gradaţiei avute.

Aplicarea cotei variabile a salariului, în funcţie de performanţele individuale, a creat dezbateri, sindicatele apreciind subiectivitatea aprecierii acesteia, dar şi lipsa unor indicatori care nu iau în calcul elementele obiective ale activităţii (ex: sezonalitatea unor activităţi), precum şi imposibilitatea preluării acestui instrument din contractul de mandat în contractul individual de muncă, ca element pentru diminuarea veniturilor salariale.

Conform ultimelor date prezentate de Guvern, la momentul elaborării bugetului pentru acest an, numărul total de angajaţi din sectorul bugetar era de 1,187 milioane de persoane.

Actele normative menţionate în acest articol pot fi consultate pe Lege5.ro – noul serviciu online de documentare legislativă realizat de Indaco Systems.

Despre autor  ⁄ Denisa Pătraşcu

Licenţiată a Facultăţii de Drept, Universitatea din Bucureşti (2001), doctor în drept – specialitatea dreptul muncii (2007), membră a Reţelei Juriştilor din Organizaţia Internaţională a Muncii – ONU (2003), membru asociat al CRIFST – Academia Română (2013), membru colaborator al CRIFST – Academia Română (2010-2013), consultant şi senior expert (proiecte fonduri structurale) în domeniul social şi mediator autorizat.

Comentarii

  • Răspunde
    virgil
    iulie 10 2013

    Si cum parlamentarii sunt bugetari, mai de super lux dar bugetari, lor li se ora aplica criteriile de performanta ?? Ca la cate critici de li se aduc privind ”impotenta lor parlamentara” , unii dintre ei ar trebui sa vina cu banii de acasa !! si totusi care vor fi cei exceptati de la criteriile de performanta ??

    • Răspunde
      Constanta
      iulie 10 2013

      Va spun eu, toti cei care muncesc cu adevarat. Criteriile de performanta se acorda la performanta de a absenta cat mai mult (lider fiind stiutul “crinisor”), cine doarme cat mai mult si cine fura cat mai mult (aici e batalia mare). Sectorul privat sa traiasca si sa plateasca trantorii sistemului care impart banii si isi fac parte grasa.

  • Răspunde
    Rodica
    iulie 10 2013

    Din 2010 ne-au tot “amenintat” ca se va aplica legea 284/2010 si, bine scrie Ilie, dar parlamentarii si guvernantii sunt deasupra tuturor legilor, iar lor li se aplica acesti coeficienti, pe cand pentru muritorii de rand nu mai exista legea mai sus mentionata. In unele cazuri au scazut salariile cu aproape 60 %, ce ne raspund “tovarasii din conducere” ???
    Pana nu vedem concret o schimbare cu adevarat, noi bugetarii, nu mai credem NIMIC !!!
    Cei din conducere isi umple timpul cu “povesti repovestite” varianta fiecarui guvern, iar esenta este aceeasi !!!!!!!!!!
    Care sunt criteriile de performanta, cine le stabileste ? ????????????????????

  • Răspunde
    Viorel Marcel
    iulie 19 2013

    Daca un salariat are un salariu brut de 945 lei in care se include salariul de baza conform incadrarii, repectiv Ordonanta nr.10 din 2008, se aplica majorarea salariul de baza conform incadrarii, pentru personalul bugetar, la 800 lei. Intreb deoarece la nivel de comune multi secretari de comuna spun ca nu se aplica prevederile HG.23 din 2013, deoarece salariul brut depaseste 800 lei. Salariul brut stiu ca este formai din salariul de baza si sporuri.
    Va multumesc.

Scrie un comentariu