Prin ordin al preşedintelui ANAF s-a aprobat noua Procedură privind stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule, precum şi formularele de cereri şi decizii.

Ordinul nr. 370/2016 a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 72/2016, la 1 februarie, dată de la care se abrogă OpANAF nr. 296/2013.

Cine datorează plata timbrului de mediu?

Organul fiscal competent stabileşte suma reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule pentru următoarele situaţii:

a) ca urmare a solicitării primului proprietar din România al autovehiculului, care intenţionează să efectueze înscrierea în evidenţele autorităţii competente a dobândirii dreptului său de proprietate asupra autovehiculului respectiv;

b) ca urmare a reintroducerii în parcul auto naţional a unui autovehicul, în cazul în care la momentul scoaterii sale din parcul auto naţional i s-a restituit proprietarului valoarea reziduală a timbrului;

c) cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate în România asupra unui autovehicul rulat, dacă pentru acest autovehicul nu a fost achitată taxa.

Reamintim încadrarea taxei, potrivit reglementărilor succesive în materie:

  • taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, prevăzută la art. 214^1-214^3 din Codul fiscal din 2003, în vigoare în perioada 1 ianuarie 2007-30 iunie 2008;
  • taxa pe poluare pentru autovehicule, prevăzută de O.U.G. nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aprobată prin Legea nr. 140/2011, în vigoare în perioada 1 iulie 2008-12 ianuarie 2012;
  • taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, prevăzută de Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, cu modificările ulterioare, în vigoare în perioada 13 ianuarie 2012-14 martie 2013;

d) cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate în România asupra unui autovehicul rulat, dacă pentru acest autovehicul s-a dispus de către instanţe restituirea sau înmatricularea fără plata taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, taxei pe poluare pentru autovehicule sau taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule;

e) cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat, în situaţia autovehiculelor pentru care s-a emis decizie de restituire a taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, taxei pe poluare pentru autovehicule sau taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.

Stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule

Persoana fizică sau juridică ce solicită stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu depune la organul fiscal competent o cerere, completată conform modelului din anexele la ordin, însoţită de:

a) cartea de identitate a vehiculului;

b) documente care atestă dobândirea dreptului de proprietate asupra autovehiculului pentru care se solicită plata timbrului de către contribuabil;

c) în cazul autovehiculelor rulate achiziţionate din alte state, se prezintă:

  • un document din care să rezulte data primei înmatriculări a acestora şi, după caz, declaraţia pe propria răspundere (că rulajul mediu anual real al autovehiculului în cauză este mai mare decât rulajul mediu anual considerat standard pentru categoria respectivă de autovehicule, potrivit normelor metodologice de aplicare a OUG nr. 9/2013), precum şi
  • rezultatul expertizei tehnice efectuate de RAR ori rezultatul evaluării individuale efectuate în situaţia în care contribuabilul consideră că deprecierea autovehiculului său este mai mare decât deprecierea rezultată pe baza cotei iniţiale de reducere şi/sau a cotei suplimentare de reducere a timbrului. Timbrul poate fi contestat în baza rezultatului unei expertize privind evaluarea individuală a autovehiculului în cauză. În acest sens, contribuabilul va solicita efectuarea expertizei de către un expert al Corpului experţilor tehnici, care, în raportul de expertiză privind evaluarea individuală a autovehiculului, va înscrie şi cota reală de reducere a taxei corespunzătoare acelui autovehicul.

În cazul autovehiculelor care fac obiectul contractelor de leasing, în locul cărţii de identitate a vehiculului va fi prezentat un document care să conţină elementele necesare calculului timbrului de către organul fiscal. Pentru autovehiculele din această categorie, cererea se completează pe formular special şi se depune la organul fiscal în format electronic, însoţită de formularul editat.

Compartimentul de specialitate cu atribuţii în domeniul înregistrării fiscale stabileşte suma datorată, valoarea în lei a timbrului de mediu pentru autovehicule fiind determinată pe baza cursului de schimb valutar al monedei euro stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie a anului precedent şi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Termene de emitere a deciziei. Calcularea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule şi emiterea deciziei privind stabilirea acesteia se efectuează în termen de cel mult două zile lucrătoare de la data depunerii documentaţiei complete.

Pentru autovehiculele care fac obiectul contractelor de leasing, stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu şi emiterea deciziei privind stabilirea acesteia se efectuează în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data depunerii documentaţiei complete.

Plata sumei datorate. Suma reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule stabilită de organul fiscal prin decizia comunicată contribuabilului se achită de către contribuabil într-un cont distinct deschis la unităţile Trezoreriei Statului, pe numele Administraţiei Fondului pentru Mediu.

Dovada plăţii se prezintă autorităţii competente pentru înmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat.

Soluţionarea cererilor de restituire a valorii reziduale a timbrului

Potrivit art. 7 (2) din ordonanţa de urgenţă, valoarea reziduală a timbrului reprezintă suma care ar fi plătită pentru respectivul autovehicul dacă acesta ar fi înmatriculat la momentul scoaterii din parcul auto naţional, calculată în baza legislaţiei după care s-a stabilit cuantumul taxei datorate la momentul înmatriculării, în lei la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul înmatriculării sau transcrierii dreptul de proprietate asupra unui autovehicul rulat, folosindu-se vârsta vehiculului de la momentul scoaterii din parcul auto naţional.

La solicitare se anexează şi documentaţia depusă de contribuabil odată cu cererea de restituire.

Formulare aprobate

OpANAF nr. 370/2016 a aprobat, totodată, un set de formulare:

  • Cerere privind stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule;
  • Cerere privind stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehiculele care fac obiectul contractelor de leasing;
  • Referat privind stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule;
  • Decizie privind stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule;
  • Decizie privind stabilirea diferenţelor de sume reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule.

Cadru legal

  • Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 37/2014, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 88/2013, cu modificările ulterioare.

Ai nevoie de OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF, de AICI!

comentarii

1 COMENTARIU

  1. Am cumpărat de curând un matiz 2006 euro 3 .propietarul a zis ca are taxa plătită dar nu mai are dovada anaf!!!
    Am făcut actele cu el.am înscris deja masina la primăria de care aparţin pt impozit.
    Acum sa fac R.A.R.-ul CUM AFLUU DACA PLĂTESC SAU NU TAXA MEDIU?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here