4 Decembrie, 2016

Cum folosim Dosarul electronic de sănătate?

Dosarul electronic de sănătate (DES) este un instrument online în care se regăsesc informaţiile medicale ale pacientului, centralizate de la fiecare furnizor de servicii medicale care a colaborat cu persoana asigurată. Astfel, în DES vom regăsi date şi informaţii clinice, biologice, diagnostice şi terapeutice, personalizate, relevante atât pentru noi, cât şi pentru medici.

Dosarul electronic de sănătate poate fi accesat la adresa www.des-cnas.ro .

Ce include Dosarul electronic de sănătate şi cine îl poate accesa?

Potrivit Normelor metodologice publicate în Monitorul Oficial nr. 65/2015, informaţiile din DES sunt structurate în mai multe module:

  • Sumar de urgenţă” – accesibil tuturor medicilor numai în vederea realizării actului medical, fără acordul pacientului;

Atenţie! În acest caz, accesul medicilor se realizează în baza unui certificat calificat, înregistrat la casa de asigurări de sănătate în raza administrativ-teritorială în care aceştia îşi desfăşoară activitatea.

  • Istoric medical”, „Antecedente declarate de pacient”, „Documente medicale” şi „Date personale” – accesibile medicilor numai cu acordul pacienţilor.

Acordul pacientului pentru ca medicul să poată vizualiza informaţiile înscrise în cele patru module de mai sus se oferă:

  • înainte de prezentarea la medic – prin configurarea drepturilor de acces la propriul dosar electronic de sănătate sau la dosarele electronice de sănătate ale persoanelor pe care le reprezintă legal, direct în sistemul informatic DES la adresa www.des-cnas.ro
  • la prezentarea la medic – prin utilizarea, în prezenţa medicului, fie a matricei de securitate, fie a cardului naţional de asigurări de sănătate şi a codului PIN asociat acestuia, după caz.

Cum accesăm DES?

Accesul pacienţilor la datele şi informaţiile din DES se realizează prin două mijloace:

  • utilizarea matricei de securitate şi a parolei de acces;
  • utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate şi a codului PIN asociat, precum şi prin intermediul parolei de acces.

Matricea de securitate se eliberează la solicitarea pacienţilor de către medici în baza actului de identitate al acestora.

Parola de acces este personalizată de fiecare pacient, este strict confidenţială, fiind un element de securitate cunoscut numai de pacient, şi se utilizează în cadrul DES atât pentru cardul naţional de asigurări de sănătate, cât şi pentru matricea de securitate.

Cât timp se păstrează informaţiile în DES?

Normele stabilesc că, după decesul pacientului, dosarul electronic de sănătate al acestuia se arhivează în sistemul DES şi datele conţinute se pot utiliza în formă depersonalizată, cu excepţia cazurilor în care există dispoziţii legale contrare.

După expirarea perioadei de arhivare, datele conţinute în dosarul electronic de sănătate al persoanei, din sistemul DES, se şterg sau se distrug, după caz.

(P) Aveţi nevoie de acte normative actualizate la zi? Le puteţi cumpăra online (format PDF, MOBI) de pe Lege5.ro! Lege5 este cel mai performant soft de documentare legislativă din România şi este creat pentru a fi utilizat pe orice dispozitiv aveţi la îndemână: Online, Mobile, Desktop şi Cloud.

comentarii

Despre autor  ⁄ Elena Hogaş

Elena Hogaş este redactor la Legestart.ro. Este absolventă a Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice (SNSPA). Contact: elena.hogas@indaco.ro

Fara comentarii

Scrie un comentariu