4 Decembrie, 2016

Controale pentru un comerţ online mai sigur pentru consumatori

În perioada 19 – 23 septembrie 2011, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului a demarat o serie de controale referitoare la respectarea drepturilor consumatorilor în ceea ce priveşte comercializarea online a produselor şi serviciilor.

Astfel, în cadrul acţiunii de control au fost verificate 196 de website-uri aparţinând unor operatori economici care comercializează diverse produse şi servicii online, spre exemplu: produse textile, produse electronice, articole pentru copii, produse şi servicii alimentare, vouchere pentru promoţii, servicii turistice etc.

La 148 dintre operatorii economici au fost depistate abateri de la prevederile legale.

În ce a constat acţiunea de control ?

Acţiunea desfăşurată de comisarii Comisariatelor Judeţene pentru Protecţia Consumatorilor a vizat atât verificarea informaţiilor şi a ofertelor postate pe website-uri, cât şi a produselor oferite de comercianţi prin intermediul acestora.

Pentru abaterile constatate, operatorilor economici li s-au aplicat 204 sancţiuni, din care 83 de amenzi contravenţionale. Valoarea totală a amenzilor aplicate este de 291.500 lei.

Care sunt neregulile constate de inspectorii OPC ?

Inspectorii OPC au descoperit că, în cazul a 75% dintre website-uri, existau nereguli în ceea ce priveşte afişarea pe website a datelor de contact ale comerciantului şi informarea asupra identităţii acestuia (24,5 %). În acest context, datele de contact erau incomplete, în multe cazuri fiind dificilă contactarea comerciantului (adresa sediului social, numerele de telefon, fax, e-mail). De asemenea, nu erau menţionate datele complete de identificare şi numărul de înregistrare al firmei. Nu în ultimul rând, existau neconcordanţe între adresa sediului social menţionat pe site şi în contractele încheiate cu consumatorii, şi sediul real.

Tot în ceea ce priveşte neregulile constatate, inspectorii au descoperit că informaţiile postate pe website despre produsele comercializate nu erau traduse în limba română şi că nu se ofereau informaţii complete privind produsele şi serviciile, de exemplu: natura materialului din care sunt confecţionate produsele textile, concentraţia alcoolică a băuturilor alcoolice, gramajul şi/sau ingredientele pentru produsele alimentare, durata medie de utilizare a produselor de folosinţă îndelungată. Totodată, existau neconcordanţe între oferta de pe website şi oferta reală: specificarea pe site a serviciului de Internet wireless, care de fapt era restricţionat şi limitat, cu acces numai din sala de mese, sau a parcării private, care în realitate nu există.

În acelaşi timp, nu erau specificate sau nu erau incluse în preţul final taxele de livrare sau alte taxe care sunt practicate şi nu se indica la produsele supuse unor oferte promoţionale preţul de referinţă la care se aplică reducerea, sau nu era menţionată perioada de valabilitate a ofertei.

Nu în ultimul rând, o ultimă neregulă era legată de afişarea link-ului către adresa oficială de web a ANPC: www.anpc.gov.ro (35 %).

« Facem apel, atât la consumatori, cât şi la mass-media să ne sesizeze orice fel de neregulă constatată pe website-urile de comerţ online. » Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului

Sursa: http://www.anpc.gov.ro/

Despre autor  ⁄ Ioana Popa

Ioana Popa este redactor la LegeStart din anul 2011. A absolvit Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării.

Fara comentarii

Scrie un comentariu