Legea scoțiană de introducere a unui preț minim de vânzare pe unitate de alcool este contrară dreptului Uniunii întrucât pot fi introduse măsuri fiscale mai puțin restrictive. O măsură fiscală ar putea oferi avantaje suplimentare și ar putea servi într-o mai mare proporție obiectivului luptei împotriva abuzului de alcool.

Astfel s-a pronunţat  Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) în cauza C-333/14 prin Hotărârea din data de 23.12.2015. 

Ce a declanşat litigiul principal în discuţie?

În 2012, Parlamentul scoțian a adoptat o Lege privind prețul minim al băuturilor alcoolice în Scoția. Această lege prevede impunerea unui preț minim pe unitate de alcool (MPU), care trebuie respectat de orice persoană abilitată, în temeiul unei autorizații, să vândă cu amănuntul băuturi alcoolice în Scoția. Acest preț minim se calculează prin aplicarea unei formule care ia în considerare tăria și volumul de alcool din produs.

Legea scoțiană vizează protejarea sănătății și a vieții persoanelor. Astfel, un preț minim de vânzare pe unitate de alcool ar avea ca efect creșterea prețului actualmente modic al anumitor băuturi cu un conținut ridicat de alcool. Acest tip de băuturi este adesea cumpărat de consumatori care suferă de probleme cu alcoolul. Potrivit legiuitorului scoțian, măsuri de ordin fiscal nu ar permite realizarea acestui scop la același nivel de succes.

Scotch Whisky Association și mai multe alte întreprinderi din sectorul băuturilor alcoolice au formulat o acțiune împotriva acestei legi.

Litigiul astfel deschis a existat între cele trei asociații de producători de băuturi alcoolice, și anume The Scotch Whisky Association, Confederația Europeană a Producătorilor de Spirtoase și Comitetul European al Întreprinderilor de Vinuri (CEEV), pe de o parte, și Lord Advocate și Advocate General for Scotland, pe de altă parte.

Întreprinderile din sectorul băuturilor alcoolice au afirmat că legea scoțiană constituie o restricție cantitativă în privința schimburilor comerciale incompatibilă cu dreptul Uniunii și că are drept efect denaturarea concurenței între distribuitorii de alcool. În plus, ele au susținut că măsuri fiscale ar putea realiza într-o manieră mai puțin restrictivă scopurile urmărite de lege.

Cererea respectivă a fost respinsă în primă instanță de Curtea de Sesiune , Camera externă (Court of Session, Outer House).

The Scotch Whisky Association și alții au declarat apel.

În acest context, Court of Session, Inner House (Curtea de apel în materie civilă din Scoția) a hotărât să suspende judecarea cauzei și să adreseze CJUE mai multe întrebări preliminare; prin întrebările respective, instanța de trimitere (Court of Session, Inner House) a urmărit să afle dacă introducerea unui preț minim este compatibilă cu dreptul Uniunii. În special, instanța menționată a solicitat să se stabilească dacă legea în cauză are ca efect limitarea liberei circulații a bunurilor și, în caz afirmativ, dacă această limitare poate fi justificată pe baza protecției sănătății. Instanța națională și-a pus deopotrivă problema dacă această măsură poate fi justificată atunci când statul membru este liber să adopte măsuri fiscale care denaturează mai puțin libera circulație a bunurilor și concurența, dar care vizează obiective mai largi decât cele mai specific urmărite.

Altfel, spus, instanța de trimitere a sesizat CJUE cu o cerere de decizie preliminară pentru a determina dacă stabilirea unui preț minim este compatibilă, pe de o parte, cu Regulamentul (UE) nr. 1308/20131 al Parlamentului European și al Consiliului din 17.12.2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1037/2001 și (CE) nr. 1234/2007 ale Consiliului(7) și, pe de altă parte, cu articolele 34 TFUE și 36 TFUE.

Reținem faptul că, fiind sesizată cu întrebări preliminare, CJUE nu soluționează litigiul național respectiv; în schimb, instanța națională are obligația de a soluționa cauza conform deciziei CJUE, iar această decizie este obligatorie, în egală măsură, pentru celelalte instanțe naționale care sunt sesizate cu o problemă similară.

Cum a motivat în esenţă CJUE Decizia din data de 23.12.2015?

CJUE a apreciat că legislația scoțiană are un efect deosebit de restrictiv asupra pieței, care ar putea fi evitat prin introducerea unei măsuri fiscale care să vizeze creșterea prețului alcoolului în locul unei măsuri prin care se impune un preț minim de vânzare pe unitate de alcool.

Mai întâi, CJUE a subliniat că Regulamentul privind organizarea comună a pieței vinurilor nu se opune impunerii unui MPU pentru vânzarea cu amănuntul a vinurilor. CJUE a constatat că instituirea unei organizări comune a pieței nu împiedică statele membre să aplice norme naționale care urmăresc un obiectiv de interes general precum cel privind protecția sănătății, cu condiția ca asemenea norme să fie proporționale.

Cu toate acestea, CJUE a amintit că faptul că această măsură împiedică posibilitatea ca prețul de cost mai mic al produselor importate să se repercuteze asupra prețului de vânzare și că legislația este astfel susceptibilă să constituie un obstacol în calea accesului pe piața britanică al băuturilor alcoolice provenind din alte state membre este suficient pentru a concluziona că reprezintă un obstacol în calea liberei circulații a bunurilor. Potrivit jurisprudenței CJUE, o asemenea măsură poate fi justificată de motive privind protecția sănătății numai în cazul în care este proporțională cu obiectivul urmărit.

CJUE a observat de asemenea că legislația scoțiană urmărește un dublu obiectiv, respectiv reducerea nu numai a consumului periculos de alcool, dar și, în general, a consumului de alcool în rândul populației scoțiene. Deși impunerea unui MPU care vizează creșterea prețului alcoolului ieftin este aptă să reducă consumul de alcool, o practică precum cea adoptată în Scoția nu se justifică atunci când sănătatea poate fi protejată într-un mod la fel de eficient prin măsuri fiscale mai puțin restrictive.

Potrivit CJUE, o măsură fiscală de creștere a impozitării băuturilor alcoolice este susceptibilă a se dovedi mai puțin restrictivă decât o măsură prin care se impune un MPU, deoarece, spre deosebire de prețul minim, operatorii economici păstrează libertatea de a-și stabili prețurile de vânzare.

CJUE a amintit că revine instanței naționale atribuția de a stabili în cele din urmă dacă alte măsuri decât cea prevăzută de legislația scoțiană, precum impozitarea sporită a băuturilor alcoolice, sunt de natură să protejeze sănătatea și viața persoanelor într-un mod tot atât de eficient ca legislația actuală, fiind totodată mai puțin restrictive în privința comercializării acestor produse în cadrul Uniunii.

CJUE a adaugat că faptul că măsurile fiscale ar putea atinge obiectivul de protecție a sănătății într-o mai mare proporție nu poate justifica înlăturarea unor asemenea măsuri. CJUE a observat că, având în vedere dublul obiectiv urmărit de legiuitorul scoțian, o măsură de impozitare care determină o creștere generalizată a prețului băuturilor contribuind la realizarea obiectivului general privind lupta împotriva abuzului de alcool (care afectează nu numai pe băutorii cu un consum de alcool periculos sau nociv, ci și pe băutorii moderați) ar justifica reținerea acestei măsuri de impozitare mai degrabă decât un MPU. În plus, instanța scoțiană va trebui să examineze în mod obiectiv ansamblul elementelor de probă furnizate de guvernul scoțian, fiind de la sine înțeles că nu trebuie să se limiteze în acest scop la informațiile care erau disponibile atunci când legiuitorul a adoptat legislația în cauză.

Răspunsul mai sus formulat de CJUE ce a făcut obiectul Hotărârii din 23.12.2015, dată în cauza C-333/14, îl puteţi consulta in extenso pe site-ul Curia.

____________________

1 Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17.12.2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1037/2001 și (CE) nr. 1234/2007 ale Consiliului (JO L 347, p. 671).

(P) Aveţi nevoie de acte normative actualizate la zi? Le puteţi cumpăra online (format PDF, MOBI) de pe Lege5.ro! Lege5 este cel mai performant soft de documentare legislativă din România şi este creat pentru a fi utilizat pe orice dispozitiv aveţi la îndemână: Online, Mobile, Desktop şi Cloud.

comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here