11 Decembrie, 2016

Ce trebuie să faci dacă eşti victima unei escrocherii?

Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România ne prezintă anumite situaţii în care putem fi victime ale unor ecrocherii. Ce putem face?

1. În cazul în care aţi fost păcălit să achiziţionaţi un produs sau un serviciu

Contactaţi asociaţiile de protecţie a consumatorului locale şi raportaţi înşelăciunea. Aveţi în vedere două opţiuni: posibilitatea existenţei unei perioade de aşteptare (pentru returnarea produselor) sau negocierea unei rambursări (mai ales în cazul în care comerciantul este din ţară).

2. În cazul în care cineva a accesat contul dumneavoastră online, contul bancar sau a obţinut date despre cardul de credit

Sunaţi de îndată instituţia financiară astfel încât contul să fie închis cât mai curând posibil, în acest fel limitându-se suma de bani pe care o pierdeţi. Instituţiile bancare pot, de asemenea, efectua o operaţie de „refuz de plată” (inversare tranzacţie) dacă se consideră că s-a efectuat o tranzacţie frauduloasă prin cardul dumneavoastră de credit.
Nu folosiţi datele de contact ce sunt menţionate în e-mailuri sau website-uri ce par suspecte – probabil că acestea sunt false şi vă conduc către un escroc. Veţi putea găsi date de contact legitime în cartea de telefon, în extrasul de cont bancar sau pe verso-ul cardului bancar.

3. În cazul în care aţi trimis bani cuiva pe care îl bănuiţi a fi escroc

Dacă aţi trimis bani prin transfer electronic de fonduri (online) contactaţi de îndată instituţia financiară. Dacă aceştia nu au procesat încă transferul, acesta poate fi anulat.

Dacă aţi trimis un cec contactaţi de îndată instituţia financiară. Dacă escrocul nu a încasat încă cecul, această poate fi anulat.

Dacă aţi trimis bani printr-un serviciu de telegraf (de ex. Western Union), contactaţi, de îndată, compania care v-a oferit serviciul. Dacă sunteţi foarte rapid, transferul se poate opri.

4. Dacă aţi fost păcălit de către un comerciant sau vânzător din uşă în uşă

Puteţi fi protejat de legi care vă asigură o „perioadă de aşteptare”, în timpul căreia aveţi dreptul să anulaţi un acord sau contract pe care l-aţi semnat.

5. Dacă aţi fost înşelat prin utilizarea calculatorului

Dacă foloseaţi calculatorul în timp ce aţi fost înşelat, este posibil ca un virus sau un alt software dăunător să fie încă în calculatorul dvs. Efectuaţi o verificare completă a sistemului folosind un software de securitate sigur. Dacă nu aţi instalat în calculator un software de securitate (de ex. programe de scanare viruşi său firewall) un specialist în calculatoare vă poate ajuta să alegeţi unul.

6. În cazul în care escrocheria implică telefonul mobil

Sunaţi compania de telefonie şi informaţi-i cu privire la cele întâmplate.

Sursa: http://www.anpcppsr.ro/

Despre autor  ⁄ Ioana Popa

Ioana Popa este redactor la LegeStart din anul 2011. A absolvit Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării.

Fara comentarii

Scrie un comentariu