3 Decembrie, 2016

Ce noutăţi aduce Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2014

În Monitorul Oficial nr. 776/2013 a fost publicată Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2014 nr. 340/2013.

Ca şi caracteristică principală, legea păstrează actualele procente la contribuţiile sociale, prevăzute la art. 296^18 din Codul fiscal, atât pentru contribuţiile individuale datorate de salariaţi, cât şi pentru cele datorate de angajatori, precum şi pentru persoanele care desfăşoară activităţi independente sau obţin venituri din chirii.

Sunt modificaţi câţiva indicatori foarte importanţi, cum ar fi salariul mediu brut pe economie valabil în anul 2014 sau cuantumul ajutorului de deces.

În anul 2014, salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat este 2.298 de lei.

Cuantumul ajutorului de deces pentru anul 2014 este în sumă de 2.298 de lei în cazul decesului asiguratului sau pensionarului şi 1.149 de lei în cazul decesului unui membru de familie al pensionarului sau asiguratului.

Tot pentru anul 2014, valoarea punctului de pensie este de 790,7 lei, iar această valoare va fi corectată (majorată) cu un indice de 1,07, conform prevederilor din legea pensiilor, care majorează pensiile în funcţie de salariul mediu.

Sintetic, bugetele se prezintă astfel:

a) bugetul asigurărilor sociale de stat pentru sistemul public de pensii prevede venituri în sumă de 51888,7 mil de lei şi cheltuieli în sumă de 51888,7 mil de lei;
b) bugetul asigurărilor de accidente de muncă şi boli profesionale prevede venituri în sumă de 311,3 mil de lei şi cheltuieli în sumă de 112,4 mil de lei, cu un excedent de 198,9 mil de lei;
c) bugetul asigurărilor fondului pentru şomaj prevede venituri în sumă de 1806 mil de lei şi cheltuieli în sumă de 1806 mil de lei;
d) bugetul pentru garantarea la plată a creanţelor salariale prevede venituri de 265,9 mil de lei şi cheltuieli în sumă de 43,6 mil de lei, cu un excedent de 222,3 mil de lei.

Reţinem şi faptul că legea bugetului prevede o contribuţie de 4,5% aferentă pensiilor administrate privat, care se achită din contribuţia individuală la pensii (nu se calculează separat, ci se reţine şi se achită din contribuţia actuală).

Din păcate, legea stabileşte şi faptul că în bugetul de şomaj nu sunt prevăzute acordarea de fonduri nerambursabile pentru înfiinţarea şi dezvoltarea de întreprinderi finanţate din fondul de şomaj.

Legea stabileşte şi procedura tehnică de aplicare a bugetului, stabilind atribuţiile ordonatorilor de credite.

Notă: Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2014 poate fi consultată integral şi gratuit în Lege5 Online. Atenţie: Actele normative sunt disponibile gratuit în forma publicată în Monitorul Oficial. Doar abonaţii Lege5 au acces la forma consolidată a acestora.

comentarii

Despre autor  ⁄ Adrian Benţa

Adrian Benta este membru al Camerei Consultanților Fiscali (2007), auditor financiar stagiar, membru CAFR (2010). Are o experienţă de peste 13 ani în conducerea contabilităţii şi fiscalitatea societăţii comerciale şi conduce un cabinet propriu de consultanţă fiscală. Contact: adrian@bentaconsult.ro.

Un comentariu

  • Răspunde
    Gabriel
    ianuarie 15 2014

    Probleme AF înființat in 2005.De la casa de sanatate primesc un titlu executoriu de plata pe anii 2005-2011.Am plătit aceasta suma la ANAF,pe anii 2011-2013 am plătit in continuare suma la care am fost impozitat in baza declarației-tip de venit.Surpriza…merg sa înregistrez chitanțe plătite la ANAF către cass si îmi spune Doamna:(de la camera 4)ca nu poate verifica chitantele pe motiv ca trebuiau plătite pe fiecare trimestru cu suma minim pe economie, raportat la 4 trimestre anual,cu toate ca se plătește din câte știu 5,5% din venitul declarat(declarația 220)plătind la ANAF mai mult decât e minim pe economie.Ma trimit de acolo la ANAF sa-mi scrie pe chitanțele respective raportat trimestrial sumele plătite sau sa-mi elibereze alte chitante(ilogic acest lucru)trăim in România,aceștia sunt cei angajați la “CASS”cum sa elibereze alte chitante?
    ICe ma îndrumati sa fac? Mi-am făcut programare la directorul economic pt marți.Daca nu o sa fac o plângere către casa de sanatate.Multumesc!

Scrie un comentariu