21 Iulie, 2017

Ce a decis CJUE privind tarifele solicitate de companiile aeriene pentru anularea unei rezervări?

Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a decis că tarifele pentru anularea unei rezervări solicitate de companiile aeriene pot fi controlate în ceea ce privește caracterul lor abuziv. În plus, diferitele elemente care compun prețul final care urmează să fie plătit companiilor aeriene trebuie să fie indicate în mod separat. Hotărârea a fost luată în cauza C-290/2016, pe care o vom prezenta în continuare, alături de decizia CJUE.

Prezentarea cauzei

În condiţiile generale de vânzare ale companiei aeriene germane Air Berlin există o clauză care stabileşte o taxă de 25 de euro aplicată în cazul pasagerilor care îşi anulează rezervarea unui zbor la tarif economic sau nu se prezintă la îmbarcarea acestuia. Această sumă, intitulată tarif de administrare, se reţine din suma care trebuie rambursată pasagerilor în cauză.

Uniunea Federală Germană a Organizațiilor și Asociațiilor de Consumatori (Bundesverband) a considerat că această clauză este nulă în temeiul dreptului german, întrucât dezavantajează clienții în mod nejustificat, şi a sesizat instanțele germane cu o acțiune în încetare împotriva Air Berlin.

În cadrul aceleiași acțiuni, au fost contestate şi practicile Air Berlin referitoare la afișarea prețurilor pe site-ul său internet, cu ocazia simulării unei rezervări online în 2010 Bundesverband constatând că taxele și tarifele de aeroport indicate erau mult mai mici decât cele efectiv percepute de aeroporturile în cauză.

Uniunea a considerat că această practică poate induce consumatorul în eroare și că este contrară normelor privind transparența prețurilor prevăzute de Regulamentul CE nr. 1008/2008 privind operarea serviciilor aeriene.

În acest context, Curtea Federală de Justiție din Germania (Bundesgerichtshof) a solicitat CJUE să interpreteze acest regulament. Atât în viziunea Bundesgerichtshof, cât şi în cea a Bundesverband, clauza referitoare la tarifele de administrare de 25 euro în cazul anulării rezervării unui zbor sau al neprezentării la îmbarcare dezavantajează în mod nejustificat clienții și este, prin urmare, nulă în conformitate cu dispozițiile dreptului german care transpun Directiva nr. 13/1993 privind clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii.

Curtea Federală de Justiție din Germania a ridicat totuși problema dacă libertatea de a stabili tarifele recunoscută transportatorilor aerieni prin Regulamentul nr. 1008/2008 se opune ca o reglementare națională care transpune dreptul Uniunii în materie de protecție a consumatorilor să se aplice unei asemenea clauze.

Decizia CJUE

Prin hotărârea pronunţată ieri, 6 iulie 2017, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a decis că o clauză cuprinsă în condiţiile generale de vânzare, care permite să se perceapă tarife de administrare forfetare separate de la clienții care și-au anulat rezervarea sau care nu s-au prezentat la un zbor, poate fi declarată nulă, în urma aplicării unei reglementări naţionale de transpunere a Directivei privind clauzele abuzive.

Reglementării naţionale în cauză nu i se opune libertatea de stabilire a tarifelor recunoscută transportatorilor aerieni prin Regulamentul privind operarea serviciilor aeriene. Mai exact, normele generale de protecție a consumatorilor împotriva clauzelor abuzive se aplică și contractelor de transport aerian.

În ceea ce privește transparența prețurilor, Curtea a precizat că, la publicarea tarifelor lor, transportatorii aerieni trebuie să indice, în mod separat, cuantumurile datorate de clienți cu titlu de taxe, tarife de aeroport și alte tarife, impuneri, tarife suplimentare și comisioane și, în consecință, nu pot include, nici măcar parțial, aceste elemente în tariful pentru transportul aerian de pasageri.

Potrivit CJUE, “tariful pentru transportul aerian de pasageri, taxele, tarifele de aeroport și celelalte tarife, impuneri, tarife suplimentare și comisioane care compun prețul final care urmează a fi plătit trebuie să fie întotdeauna aduse la cunoștința clientului sub aspectul cuantumului pe care îl reprezintă în acest preț final. Dacă transportatorii aerieni ar putea să aleagă între a include aceste taxe, tarife de aeroport și alte tarife în tariful pentru transportul aerian de pasageri sau a indica aceste diferite elemente în mod separat, obiectivul de informare și de transparență a prețurilor urmărit de regulament nu ar fi atins.”

Sursa: Curia

Ai nevoie de Directiva privind clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF sau MOBI, de AICI!

comentarii

Despre autor  ⁄ Elena Hogaş

Elena Hogaş este redactor la Legestart.ro. Este absolventă a Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice (SNSPA).

Fara comentarii

Scrie un comentariu