4 Decembrie, 2016

Ce contribuţii se reţin pentru un contract de administrare a unei societăţi?

Persoanele fizice care îndeplinesc calitatea de administrator al unei societăţi pot primi o indemnizaţie pentru activitatea de administrare. Contractul în baza căruia se acordă această indemnizaţie nu este un contract individual de muncă, ci este un contract de administrare.

În conformitate cu prevederile art. 137^1 alin. 3 din Legea societăţilor nr. 31/1990, pe durata îndeplinirii mandatului, administratorii nu pot încheia cu societatea un contract de muncă. În cazul în care administratorii au fost desemnaţi dintre salariaţii societăţii, contractul individual de muncă este suspendat pe perioada mandatului.

Astfel, nefiind vorba de un contract individual de muncă, contractul de administrare nici nu se va înregistra în Registrul General de Evidenţă a Salariaţilor (Revisal), dispoziţiile HG nr. 500/2011 fiind aplicabile doar salariaţilor.

În ceea ce priveşte indemnizaţia propriu-zisă primită de administrator în baza contractului de administrare, potrivit actului constitutiv, sau indemnizaţia stabilită potrivit adunării generale a acţionarilor, aceasta este venit asimilat salariilor pentru care nu se datorează toate contribuţiile sociale, ca în cazul unui contract individual de muncă.

Potrivit Codului Fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru indemnizaţia de administrator se datorează următoarele:

- impozitul pe venituri din salarii – 16%;

- contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată de angajator – 5,2%;

- contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată de angajat – 5,5%;

- contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate – 0,85%;

- contribuţia de asigurări sociale de pensie datorată de angajat – 10,5%;

- contribuţia de asigurări sociale de pensie datorată de angajator – 15,8% (procentaj valabil începând cu data de 01.10.2014);

Contribuţiile salariale pentru care indemnizaţia de administrator este scutită de la plata lor sunt:

- contribuţia de asigurări sociale pentru şomaj datorată de angajat;

- contribuţia de asigurări sociale pentru şomaj datorată de angajator;

- contribuţia de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale;

- contribuţia la fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale.

De menţionat este faptul că nu există diferenţe în ceea ce priveşte taxele şi contribuţiile reţinute pentru un administrator al unei societăţi cu răspundere limitată versus un admnistrator al unei societăţi pe acţiuni.

Foto:
All free download

(P) Aveţi nevoie de acte normative actualizate la zi? Le puteţi cumpăra online (format PDF, MOBI) de pe Lege5.ro! Lege5 este cel mai performant soft de documentare legislativă din România şi este creat pentru a fi utilizat pe orice dispozitiv aveţi la îndemână: Online, Mobile, Desktop şi Cloud.

comentarii

Despre autor  ⁄ Sorina Ivan

Absolventă a facultăţii de Management Economic în cadrul Academiei de Studii Economice, absolventă de cursuri de specialitate în domeniul resurselor umane (Inspector Resurse Umane, Inspector Salarii, Legislaţie şi Politici Manageriale). Experienţă de şase ani în consultanţă resurse umane (leasing de personal, salarizare şi administrare de personal), recrutare de personal şi contabilitate primară.

Comentarii

  • Răspunde
    miro
    octombrie 10 2014

    Va referiti strict la societatile pe actiuni? Din cate stiu la societatile cu raspundere limitata nu exista interdictia unui contract individual de munca in ceea ce-l priveste pe administrator. Va rugam sa specificati daca au intervenit noi modificari legislative in acest sens.

  • Răspunde
    Mihaela
    septembrie 30 2016

    Bună ziua,

    Mă interesează dacă eu ca titular de PFA pot să-mi fac contract de management? Menționez că PFA-ul deține o Pensiune turistica, iar prin acest contract de management vreau să-mi stabilesc de fapt un venit lunar fix care să mă ajute la solicitarea unui credit.

Scrie un comentariu