9 Decembrie, 2016

În ce condiţii poate fi schimbat furnizorul de energie electrică? S-a publicat o nouă procedură

Condiţiile privind schimbarea furnizorului de energie electrică au fost reglementate prin recenta procedură aprobată prin Ordinul ANRE nr. 105/2014, în vigoare începând cu 27 octombrie 2014, data publicării actului normativ în Monitorul Oficial nr. 781/2014.

Procedura priveşte schimbarea furnizorului de energie electrică de către clientul final, etapele procesului de schimbare a furnizorului, modalitatea de stingere a obligaţiilor de plată datorate de clientul final furnizorului ce urmează a fi schimbat/operatorului de reţea, după caz, precum şi schimbul de date dintre clientul final şi operatorii economici implicaţi în procesul de schimbare a furnizorului.

Schimbarea furnizorului este dreptul clientului final ca, pe parcursul derulării unui contract de furnizare a energiei electrice, să decidă prin opţiune liber exprimată să înceteze raportul contractual cu furnizorul actual şi să încheie un contract de furnizare a energiei electrice cu un furnizor nou.

Procesul de schimbare a furnizorului este gratuit, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de parcurgerea acestuia.

Client final la furnizorul de ultimă instanţă

Procedura NU se aplică în cazul trecerii clientului final la furnizorul de ultimă instanţă pentru furnizarea energiei electrice în condiţii de ultimă instanţă.

Furnizorul de ultimă instanţă este, potrivit Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, furnizorul desemnat de autoritatea competentă pentru a presta serviciul universal de furnizare în condiţii specifice reglementate. Clientul final căruia i se furnizează energie electrică în condiţii de ultimă instanţă poate opta pentru schimbarea furnizorului conform prevederilor Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali, aprobat prin Ordinul ANRE nr. 64/2014.

Ce are de făcut clientul final interesat

Optând pentru un nou furnizor, clientul final are de parcurs câteva etape care presupun:

- transmiterea, către noul furnizor ales, a datelor necesare în vederea încheierii contractului de furnizare;

negocierea clauzelor contractuale;

încheierea contractului care produce efecte de la data încetării contractului încheiat cu furnizorul actual;

- notificarea furnizorului actual cu privire la încetarea contractului de furnizare cu cel puţin 21 de zile înainte, cu respectarea condiţiilor contractuale. La aceeaşi dată cu transmiterea notificării către furnizorul actual, clientul final transmite câte un exemplar al notificării atât către operatorul de reţea la care este racordat locul său de consum, cât şi noului furnizor.

În vederea încheierii contractului de reţea, noul furnizor, respectiv clientul final, comunică operatorului de reţea, în termen de trei zile lucrătoare de la primirea, respectiv transmiterea notificării de schimabre a furnizorului, setul de date şi documente prevăzut în Ordinul ANRE. Pe baza datelor primite, operatorul de reţea verifică plăţile restante, stabileşte modul de citire a indexului de la data prevăzută pentru schimbarea furnizorului, precum şi celelalte detalii tehnice necesare.

Operatorul de reţea are obligaţia să încheie cu furnizorul nou ori, după caz, direct cu clientul final, în termen de cinci zile lucrătoare de la transmiterea datelor, contractul de reţea pentru asigurarea serviciului de reţea la locul de consum. Noul contract de reţea produce efecte la data intrării în vigoare a noului contract de furnizare a energiei electrice.

În termen de maximum 42 de zile de la încetarea contractului, furnizorul sau operatorul de reţea are obligaţia de a transmite clientului final factura cu decontul final de regularizare a tuturor obligaţiilor de plată. Clientul final are obligaţia să plătească contravaloarea facturii până la termenul scadent.

Anexa la Procedură prezintă modelul pentru Notificarea privind încetarea Contractului de furnizare a energiei electrice.

Foto:
Free Images

(P) Aveţi nevoie de acte normative actualizate la zi? Le puteţi cumpăra online (format PDF, MOBI) de pe Lege5.ro! Lege5 este cel mai performant soft de documentare legislativă din România şi este creat pentru a fi utilizat pe orice dispozitiv aveţi la îndemână: Online, Mobile, Desktop şi Cloud.

comentarii

Despre autor  ⁄ Eugen Staicu

Eugen Staicu este redactor colaborator la LegeStart.ro. Contact: legestart@indaco.ro.

Comentarii

  • Răspunde
    Marian
    decembrie 20 2014

    Detin o companie care a inceput activitatea pe locul de consum a unei firma aflata in insolventa. Initial am platit energia firmei aflate in insolventa. Incercand sa fac trecerea pe un contract de furnizare direct, cei de la EON Energie mi-au spus ca nu se poate decat daca preiau toata datoria restanta a vechiului lor client. Avand in vedere ca incepusem deja activitatea, EON a beneficiat de aceasta situatie, a venit cu un contract de fidejusiune, m-au fortat sa-l semnez sub amenintarea sistarii furnizarii energiei si asa m-am pomenit cu o piatra de moara. Acum, vreau sa schimb furnizorul.
    Intrebarea este: in conditiile ord. 105/2014, mai are Eon Energie posibilitatea sa blocheze procesul de schimabre a furnizorului? Ma ameninta ca ma deconecteaza. In acest caz, apar complicatii?

    Multumesc!

    • Răspunde
      ANGELICA
      iulie 16 2015

      Va puteti schimba furnizorul de energie electrica cand doriti dar trebuie sa gasiti un agent teritorial care sa va faca toata documentatia si contractul cu noua firma.Agentul stie ce are de facut intr-o asemenea situatie.eu sunt agent la o firma de furnizare a energiei electrice dar nustiu daca avem posibilitatea sa luam legatura.

Scrie un comentariu