4 Decembrie, 2016

Ce atribuţii va avea Direcţia Generală Antifraudă Fiscală – noua structură din cadrul ANAF-ului? Prevederile OUG nr. 74/2013

În Monitorul Oficial nr. 389 din 28.06.2013 a fost publicată Ordonanţa de urgenţă nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătăţirea şi reorganizarea activităţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.

Actul normativ analizat astăzi introduce o modificare foarte importantă din punct de vedere structural, cu privire la atribuţiile ANAF-ului, Gărzii Financiare şi Direcţiei Generale a Vămilor.

Practic, ANAF-ul preia atribuţiile Direcţiei Generale a Vămilor, iar cu această ocazie şi Garda Financiară se desfiinţează.

Actul normativ înfiinţează Direcţia Generală Antifraudă Fiscală -structură fără personalitate juridică din cadrul ANAF-  ce va avea ca atribuţii combaterea evaziunii fiscale şi combaterea fraudelor economice.

În termen de 30 de zile de la publicarea acestei ordonanţe de urgenţă, prin hotărâre de Guvern se va aproba structura organizatorică a funcţionării Direcţiei Generale Antifraudă, numărul de posturi şi atribuţiile specifice.

Ulterior, într-un termen de 90 de zile de la această hotărâre de Guvern, se procedează efectiv la desfiinţarea Gărzii Financiare.

În esenţă, această nouă structură din cadrul ANAF-ului preia majoritatea atribuţiilor avute de Garda Financiară şi de Direcţia generală a vămilor, în ceea ce priveşte combaterea fraudei şi evaziunii fiscale, controlul circulaţiei bunurilor şi serviciilor, combaterea sustragerii de la neîndeplinirea obligaţiilor fiscale şi nerespectarea procedurilor financiar-contabile.

NOUA STRUCTURĂ ARE URMĂTOARELE ATRIBUŢII:

• să efectueze controale în toate spaţiile în care se produc, se depozitează sau se comercializează bunuri şi servicii ori se desfăşoară activităţi care cad sub incidenţa actelor normative naţionale;
• să verifice respectarea reglementărilor legale privind circulaţia mărfurilor pe drumurile publice, pe căi ferate şi fluviale, în porturi, gări, autogări, aeroporturi, interiorul zonelor libere, în vecinătatea unităţilor vamale, antrepozite, precum şi în alte locuri în care se desfăşoară activităţi economice;

• să verifice legalitatea activităţilor desfăşurate, existenţa şi autenticitatea documentelor justificative în activităţile de producţie şi prestări de servicii ori pe timpul transportului, depozitării şi comercializării bunurilor şi să aplice sigilii pentru asigurarea integrităţii bunurilor;

• să dispună măsuri cu privire la confiscarea bunurilor a căror fabricaţie, depozitare, transport sau desfacere este ilicită, precum şi a veniturilor realizate din activităţi comerciale ori prestări de servicii nelegale şi să ridice documentele financiar-contabile şi de altă natură care pot servi la dovedirea contravenţiilor sau, după caz, a infracţiunilor;

• să dispună luarea măsurilor asiguratorii ori de câte ori există pericolul ca debitorul să se sustragă de la urmărire sau să îşi ascundă, să îşi înstrăineze ori să îşi risipească patrimoniul, iar dacă în desfăşurarea activităţii specifice constată împrejurări privind săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală în domeniul evaziunii fiscale, să sesizeze organele de urmărire penală;

• să legitimeze şi să stabilească identitatea administratorilor entităţilor controlate, precum şi a oricăror persoane implicate în săvârşirea faptelor de fraudă şi evaziune fiscală şi vamală constatate şi să solicite acestora explicaţii scrise, după caz;

• să constate contravenţiile şi să aplice sancţiunile corespunzătoare;

• să efectueze operaţiuni de control tematic;

• să reţină documente, să solicite copii certificate de pe documentele originale, să preleveze probe, eşantioane, mostre şi alte asemenea specimene şi să solicite efectuarea expertizelor tehnice necesare finalizării actului de control;

• să aplice măsurile prevăzute de normele legale, să verifice din punct de vedere fiscal, să documenteze, să întocmească acte de control operativ planificat sau inopinat privind rezultatele verificărilor, să aplice măsurile prevăzute de normele legale şi să sesizeze organele competente în vederea valorificării constatărilor;

• să oprească mijloacele de transport pentru verificarea documentelor de însoţire a bunurilor şi persoanelor transportate;

• să efectueze verificări necesare prevenirii şi descoperirii faptelor de fraudă şi evaziune fiscală şi vamală.

Observăm, aşadar, că din punct de vedere organizatoric ANAF-ul cumulează toate atribuţiile posibile cu privire la verificarea taxelor, impozitelor, inclusiv a celor vamale.
Însă mai observăm şi faptul că Direcţiile generale ale finanţelor publice sunt redenumite ca “Direcţii regionale”, pregătind noua structură administrativ-teritorială.

Pentru noi, contribuabilii, ar putea să apară în următoarele luni acţiuni ale noii Direcţii Antifraudă, având în vedere că în ultimele luni Garda Financiară nu a mai fost atât de activă.

Desigur, aşteptăm şi o schimbare în comportament şi nu perpetuarea aceloraşi metehne.

Prevederile Ordonanţei de urgenţă nr. 74/2013 pot fi consultate pe Lege5.ro - noul serviciu online de documentare legislativă realizat de Indaco Systems.

Despre autor  ⁄ Adrian Benţa

Adrian Benta este membru al Camerei Consultanților Fiscali (2007), auditor financiar stagiar, membru CAFR (2010). Are o experienţă de peste 13 ani în conducerea contabilităţii şi fiscalitatea societăţii comerciale şi conduce un cabinet propriu de consultanţă fiscală. Contact: adrian@bentaconsult.ro.

Comentarii

  • Răspunde
    adrian
    septembrie 29 2013

    Tare imi este teama ca va fi chiar mai rau. Cei din sistemul financiar sunt poate cei mai vinovati de existenta economiei subterane. La orice control se da o mica amenda si o spaga mai mare, pe care comerciantii sa o acopere trebuie sa mearga la negru. Uitati va in jur la orice magazin de la colt daca da bon fiscal’. Sunt unii care si au facut vile si au masini de sute de mii de euro din cateva magazine, cei de la garda stiu dar nu fac nimic, se duc in control la firme corecte unde se iau de ei ca nu au semnat o dispozitie de plata….sunt multe de spus pe aceasta tema.

  • Răspunde
    Ionut
    noiembrie 15 2013

    Daca acest departament ar incepe cu totii angajatii care au lucrat la stat in ultimii 20 de ani si care s-au imbogatit in conditiile in care statul e aprope falimentat si dator vandut si ar continua cu astia: http://www.youtube.com/watch?v=I2yUP2R-oZ8 ar mai fii o speranta pentru tara asta, dar mai mult ca sigur ca ii vor amenda si le vor face dosare penale to oamenilor de rand care muncesc in agricultura si isi vand produsele muncii lor sau micile firme care mai produc cate ceva sau magazinelor de la colt care se zbat sa supravietuiasca in lupta cu hipermarketurile care oricum primesc preturi de achizitie de de 2 ori mai ieftine decat micile magazine!
    SA PRINDA MAI INTAII ADEVARATI HOTI DIN TARA ASTA NU SA OPREASCA PE DRUM NISTE TARANI CARE TRANSPORTA 30 KG de varza sau cartofi!!!!!!
    PS Dar bineinteles ca asta nu se va intampla niciodata in tara noastra (sa-i prinda pe adevartii hoti care sunt miliardari din furat)

  • Răspunde
    florian
    iulie 9 2014

    La Scoala Gimnaziala Mirsa ,jud;Giurgiu ,corpul de control al inspectoratului scolar a descoperit o frauda de 100000Lei,.Primarul din comuna a fraudat finantele publice cu miliarde de lei(dovada sint dosarele comisiilor de control tinute prin cine stie ?ce sertare la judecatoria Bolintin Vale,unde Primarul domina in relatii.Chiar nu se gaseste in Romania un organ abilitat,corect,nepatat s-ai puna capat la continuare fraudelor.acestui primar.Sa recupereze banii care de fapt apartin finantelor publice?Motoul primarului,,eu,sint legea !dau ajutor social la cine vreau,clar,,,,,”La ajutoare sociale nu respecta nici cel mai elementar criteriu de acordare,E bine asa ??

Scrie un comentariu