8 Decembrie, 2016

Cât de mult te pot ajuta funcţionarii ANAF referitor la aplicarea sistemului TVA la încasare?

Conform unui studiu, realizat în două etape de către Asociaţia pentru Reformarea Sistemului de Impozite şi Taxe (ARSIT), peste 84% dintre funcţionarii ANAF evită răspunsul sau dau informaţii false atunci când sunt chestionaţi telefonic referitor la aplicarea sistemului TVA la încasare, în pofida training-urilor de specialitate susţinute la nivelul administraţiilor.

În perioada 20-30 noiembrie 2012, Asociația pentru Reformarea Sistemului de Impozite și Taxe (ARSIT) a derulat a doua etapă a proiectului „Fiscul util și politicos”, cu extinderea studiului la un număr de 216 de administraţii financiare din întreaga ţară.

Astfel, funcţionarilor din cadrul acestor administraţii le-a fost adresată o întrebare de actualitate: „Săptămâna aceasta vom înființa în România o sucursală a unei companii din Franța. Această sucursală trebuie să aplice sistemul de TVA la încasare?” Răspunsul corect ar fi trebuit să fie „nu”.

Cu toate acestea, la nivel general, dintre cele 216 de administrații studiate, în peste 84% din cazuri funcţionarii au evitat să răspundă sau au dat răspunsuri greşite:

- 61 au dat răspunsuri eronate;

- 122 nu au oferit un răspuns;

- 8 au răspuns evaziv: „Citiți legea”;

- 25 au dat răspunsul corect.

În urma unei analize comparate a celor două etape din cadrul studiului ARSIT, pot fi extrase următoarele date:

 

Septembrie 2012

Noiembrie 2012

Total administrații în eșantion, din care:

47

100%

216

100%

a) au dat răspunsuri eronate

5

11%

61

28%

b) nu au dat niciun răspuns

23

49%

122

56%

c) au dat răspunsul „Citiți legea”

8

17%

8

4%

d) au dat răspunsul corect

11

23%

25

12%

În viziunea reprezentanţilor ARSIT, una dintre explicaţiile plauzibile pentru aceste rezultate ar putea fi noutatea sistemului de aplicare a TVA la încasare, însă contribuabilii au avut obligația de a depune declarația 097 de luare în evidența sistemului de TVA la încasare la 25 octombrie 2012, moment în care funcționarii publici trebuiau să știe să ofere îndrumări privind aplicabilitatea acestui sistem.

Ca urmare a derulării acestei etape a programului, ARSIT a ajuns la următoarele concluzii:

- funcționarii publici sunt supraîncărcați și nu sunt specializați pe un anumit domeniu de asistență;

- deşi la nivelul ANAF există o procedură privind acordarea de asistență telefonică, funcționarii nu răspund indicând numele instituției unde s-a sunat și numele lor;

- au existat situații în care, deși s-a insistat, funcționarul public nu a dorit să își spună numele;

- deşi studiul s-a derulat și înainte, și după efectuarea de traininguri la nivelul administrațiilor pe tema „TVA la încasare”, rata de răspuns nu s-a modificat.

Ca urmare a derulării acestei etape a programului, ARSIT face următoarele propuneri:

- transformarea Centrului de asistență a contribuabililor într-un call-center unic la nivel național pentru acordarea de asistență telefonică. Acest call-center să fie deservit de un număr mai mare de funcționari publici și să fie structurat pe tipuri de impozite, astfel încât, atunci când un contribuabil sună, să i se dea posibilitatea să aleagă tipul de impozit pentru care solicită asistență, iar cei care răspund să aibă un domeniu mai precis de specializare, pentru a putea acorda asistență de mai bună calitate;

- publicarea pe site-ul ANAF a procedurii privind acordarea de asistență telefonică;

- instruirea funcționarilor publici privind respectarea procedurii ANAF de acordare a asistenţei telefonice și acordarea de informații oricărei persoane care sună la telefon;

- acordarea unei mai mari perioade de implementare pentru modificările legislative semnificative, pe parcursul căreia să se efectueze mai multe instruiri.

„Fiscul util și politicos” este primul proiect derulat de ARSIT în 2012 care își propune să creeze o competiție pozitivă între administrațiile fiscale din România, în scopul oferirii de servicii de calitate contribuabililor. În septembrie 2012, ARSIT a derulat prima etapă a acestui studiu, în rândul a 47 de administrații financiare, rezultatele dovedind că fiscul este politicos, dar nu neapărat util. Numai 23% din administrațiile din eșantion au dat răspunsul corect la întrebarea pusă.

Sursa: ARSIT

Despre autor  ⁄ Elena Hogaş

Elena Hogaş este redactor la Legestart.ro. Este absolventă a Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice (SNSPA). Contact: elena.hogas@indaco.ro

Fara comentarii

Scrie un comentariu