5 Decembrie, 2016

Care sunt drepturile dumneavoastră în calitate de consumator, în cazul vânzării produselor?

Nu de puţine ori, în calitate de consumator1, am achiziţionat produsul2  dorit de la diverşi vânzători, iar la scurt timp de la achiziţionarea acestuia am constatat că acesta nu este în conformitate cu doleanţele noastre şi cu contractul de vânzare-cumpărare încheiat cu vânzătorul respectiv. Tocmai având în vedere astfel de situaţii ce apar destul de frecvent în viaţa cotidiană a fiecăruia dintre noi, în prezentul articol ne-am propus să prezentăm cititorilor care le sunt drepturile în calitate de consumatori în cazul vânzării produselor.

În ce constă conformitatea produselor cu specificaţiile cuprinse în contractul de vânzare-cumpărare?

Potrivit legiuitorului, vânzătorul3  este obligat să livreze consumatorului produse care sunt în conformitate cu contractul de vânzare-cumpărare.

Se consideră că produsele sunt în conformitate cu contractul de vânzare-cumpărare dacă:

  • corespund descrierii făcute de vânzător şi au aceleaşi calităţi ca şi produsele pe care vânzătorul le-a prezentat consumatorului ca mostră sau model;
  • corespund oricărui scop specific solicitat de către consumator, scop făcut cunoscut vânzătorului şi acceptat de acesta la încheierea contractului de vânzare-cumpărare;
  • corespund scopurilor pentru care sunt utilizate în mod normal produsele de acelaşi tip;
  • fiind de acelaşi tip, prezintă parametri de calitate şi performanţe normale, la care consumatorul se poate aştepta în mod rezonabil, date fiind natura produsului şi declaraţiile publice privind caracteristicile concrete ale acestuia, făcute de vânzător, de producător sau de reprezentantul acestuia, în special prin publicitate sau prin înscriere pe eticheta produsului.

Nu se consideră a fi lipsă de conformitate dacă în momentul încheierii contractului de vânzare-cumpărare consumatorul a cunoscut sau nu putea, în mod rezonabil, să nu cunoască această lipsă de conformitate ori dacă lipsa de conformitate îşi are originea în materialele furnizate de consumator.

Vânzătorul este răspunzător faţă de consumator pentru orice lipsă a conformităţii existentă la momentul când au fost livrate produsele (art. 9 din Legea nr. 449/2003)4.

Care sunt drepturile consumatorului în cazul lipsei conformităţii produselor?

În cazul lipsei conformităţii, consumatorul are dreptul de a solicita vânzătorului să i se aducă produsul la conformitate, fără plată5, prin reparare sau înlocuire, sau să beneficieze de reducerea corespunzătoare a preţului ori de rezoluţiunea contractului privind acest produs.

Ce presupune dreptul consumatorului de a solicita vânzătorului repararea produsului sau înlocuirea acestuia?

În cazul lipsei conformităţii, consumatorul are dreptul de a solicita vânzătorului în primul rând repararea produsului sau are dreptul de a solicita înlocuirea produsului, în fiecare caz fără plată, cu excepţia situaţiei în care măsura este imposibilă sau disproporţionată.

Potrivit legiuitorului, o măsură reparatorie va fi considerată ca disproporţionată, dacă ea impune vânzătorului costuri care sunt nerezonabile în comparaţie cu cealaltă măsură reparatorie, luându-se în considerare:

  • valoarea pe care ar fi avut-o produsele dacă nu ar fi existat lipsa de conformitate;
  • importanţa lipsei de conformitate;
  • dacă cealaltă măsură reparatorie ar putea fi realizată fără un inconvenient semnificativ pentru consumator.

O măsură reparatorie va fi considerată ca imposibilă dacă vânzătorul nu poate asigura produse identice pentru înlocuire sau piese de schimb pentru reparare, inclusiv ca urmare a lipsei utilajelor sau a tehnologiei aferente.

Orice reparare sau înlocuire a produselor va fi făcută în cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilită de comun acord, în scris, între vânzător şi consumator, şi fără niciun inconvenient semnificativ pentru consumator, luându-se în considerare natura produselor şi scopul pentru care acesta a solicitat produsele.

Perioada de timp stabilită nu poate depăşi 15 zile calendaristice de la data la care cumpărătorul a adus la cunoştinţă vânzătorului lipsa de conformitate a produsului (art. 11 alin. 4 din Legea nr. 449/2003 ) .

De reţinut că, în cazul reparării produsului, în acesta vor fi montate numai piese noi.

Ce presupune dreptul consumatorului de a solicita vânzătorului o reducere corespunzătoare a preţului sau rezoluţiunea contractului?

Consumatorul poate solicita o reducere corespunzătoare a preţului sau rezoluţiunea contractului în oricare dintre următoarele cazuri:

  • dacă nu beneficiază nici de repararea, nici de înlocuirea produsului;
  • dacă vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-o perioadă de timp rezonabilă;
  • dacă vânzătorul nu a luat măsura reparatorie, conform art. 11 alin. 4 din Legea nr. 449/2003, fără inconveniente semnificative pentru consumator.

Consumatorul nu este îndreptăţit să solicite rezoluţiunea contractului, dacă lipsa conformităţii este minoră.

Care sunt termenele de care ar trebui să ţină cont consumatorii în cazul răspunderii vânzătorului?

Răspunderea vânzătorului, conform celor mai sus arătate, este angajată dacă lipsa de conformitate apare într-un termen de 2 ani, calculat de la livrarea produsului (art. 16 din Legea nr. 449/2003) .

De reţinut că pentru produsele a căror durată medie de utilizare este mai mică de 2 ani, termenul prevăzut la art. 16 din Legea nr. 449/2003 se reduce la această durată.

După expirarea termenului prevăzut la art. 16 din Legea nr. 449/2003, consumatorii pot pretinde remedierea sau înlocuirea produselor care nu pot fi folosite în scopul pentru care au fost realizate ca urmare a unor vicii ascunse apărute în cadrul duratei medii de utilizare, în condiţiile legii.

Consumatorul trebuie să informeze vânzătorul despre lipsa de conformitate în termen de două luni de la data la care a constatat-o.

Subliniem faptul că, până la proba contrară, lipsa de conformitate apărută în termen de 6 luni de la livrarea produsului se prezumă că a existat la momentul livrării acestuia, cu excepţia cazurilor în care prezumţia este incompatibilă cu natura produsului sau a lipsei de conformitate.

____________________________

1 Consumatorul este orice persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, care, în cadrul contractelor care intră sub incidenţa Legii nr. 449/2003, acţionează în scopuri din afara activităţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale.

2 În înţelesul Legii nr. 449/2003, produsul este bunul material mobil a cărui destinaţie finală este consumul sau utilizarea individuală ori colectivă.

3 Vânzătorul este persoana fizică sau juridică autorizată, care, în cadrul activităţii sale, comercializează produse în condiţiile unui contract încheiat cu consumatorul.

4 Constituie contravenţie nerespectarea prevederilor art. 9 din Legea nr. 449/2003 şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 25.000 lei.

5 Noţiunea” fără plată” se referă la toate costurile necesare aducerii produselor la conformitate, inclusiv costurile poştale, de transport, manipulare, diagnosticare, expertizare, demontare, montare, manoperă, materiale utilizate şi ambalare.

(P) Aveţi nevoie de acte normative actualizate la zi? Le puteţi cumpăra online (format PDF, MOBI) de pe Lege5.ro! Lege5 este cel mai performant soft de documentare legislativă din România şi este creat pentru a fi utilizat pe orice dispozitiv aveţi la îndemână: Online, Mobile, Desktop şi Cloud.

comentarii

Despre autor  ⁄ Mădălina Moceanu

Mădălina Moceanu este specialist cu o experienţă de peste 15 ani în domeniul dreptului, ea colaborând atât cu societăţi din mediul privat, cât şi cu societăţi din mediul public. Totodată, este autoarea/coautoarea a zece cărţi de specialitate în domeniul dreptului. Contact: madalinamoceanu@yahoo.com

Comentarii

  • Răspunde
    august 12 2015

    Ce se intampla in cazul in care produsul nu poate fi reparat si nici inlocuit.
    Eu am trimis un televizor in garantie, au spus ca nu pot sa-l repare si imi dau banii inapoi. Nu am fost de acord cu masura si am solicitat inlocuirea produsului cu unul identic care se afla pe stoc, dar care costa mai mult cu 280 Ron.
    Mi-au cerut diferenta de pret ca sa-l inlocuiasaca.Nu am fost de acord, iar acum nu mai este pe stoc si imi propun alt model care costa cu 350Ron mai mult, dar la fel sa achit diferenta. Eu solicit in continuare inlocuirea fara costuri din partea mea. Care este rezolvarea?

  • Răspunde
    Mirela
    decembrie 9 2015

    Am cumparat o tableta de la Altex Brașov și după 2 ore s-a defectat.M- am prezentat urmatoarea zi și raspunsul angajatului Altex este ca trebuie să mă duc la service pt a fi reparată, eu am vrut să înlocuiască produsul dar nu au fost de acord. Am făcut o reclamație la OPC si raspunsul lor a fost ca trebuie reparată și in cazul ca nu se repară numai atunci se schimba cu altul nou.Eu nu sunt de acord cu repararea produsului deoarece eu am cumpărat un produs nou nu un produs de mana a doua.Din pacate consumatorul nu are sanse de a fi despagubit

  • Răspunde
    liliana
    februarie 23 2016

    Am cumparat lap-top nou,imediat mi sastricat caps-lok-ul, -am dus la reparat iar acum e stricat hard-discul.Desi este in garantie imi cer 45 euro.E normal sa platesc daca nu eexpirat termeul de garantie?

  • Răspunde
    iulie 28 2016

    Buna ziua. Am cumparat un ceas Fossil de la un magazin din Cluj (B&B Colections), dupa 6 luni i-a cazut remontorul (rotita cu ajutorul careia se regleaza ora), am folosit aceasta rotita de 2 sau 3 ori pentru a regla ora. Am trimis ceasul in service, pentru a fi reparat in perioada de garantie. Mi -sa raspuns ca nu se poate repara decat contracost pentru ca remojntorul a cazut datorita utilizarii necorespunzatoare(!!). Este vorba de o piesa de care nu ai nevoie, reglezi ceasul si gata, nu se foloseste zilnic pentru a se strica. Oricum, firma BB Colections este vestita pentru motivele invocate in scopul de a nu repara produsele in garantie. Voi depune plangere la OPC, dar nu am mari sperante. Ce ma sfatuiti sa fac?

Scrie un comentariu