8 Decembrie, 2016

Atenţie la cumpărăturile online!

Pentru a nu deveni victime ale comerţului online şi a nu fi implicaţi în evenimente nedorite chiar în această perioadă a anului în care interesul pentru cumpărături este şi mai mare, este bine să respectaţi următoarele recomandări:

  • Nu plătiţi în avans bunurile comandate prin internet de la persoane necunoscute. Folosiţi un serviciu de curierat cu plata ramburs ce permite deschiderea coletului la primire. Plătiţi pentru marfă după ce v-aţi asigurat că aţi primit ce aţi comandat.
  • Dacă vânzătorul îl presează pe cumpărător să încheie tranzacţia, acesta ar trebui să fie prudent.
  • Dacă oferta este foarte tentantă, trebuie luată în considerare existenţa unor detalii care ar fi putut fi omise din anunţul de vânzare. În plus, în cazul unor nelămuriri, trebuie întrebat vânzătorul.
  • Dacă se cumpără produse „de firmă”, trebuie mers cu vânzătorul la un magazin autorizat, astfel încât să fie probată autenticitatea produsului cumpărat.
  • Întâlnirea cu vânzătorul trebuie să aibă loc în zone publice, iar cumpărătorul poate fi însoţit de persoane în care are încredere.
  • Dacă se cumpără bunuri de la persoane fizice, trebuie cerute documentele de provenienţă a bunului respectiv (factura sau bonul fiscal cu care a fost cumpărat iniţial produsul de la magazin) şi certificatul de garanţie emis de producător.
  • În cazul în care efectuaţi, totuşi, plata online pentru diferite produse, fiţi atenţi când oferiţi detaliile cardului de credit sau debit pe internet; verificaţi întotdeauna daca preluarea datelor se face prin protocol securizat (url-ul de tip https:// înseamnă protocol securizat, iar http:// e necriptat).
  • Refuzaţi tranzacţia dacă vi se cere codul PIN. Este normal să vi se ceară codul CVV (format din 3 sau 4 cifre, inscripţionat pe card). Este mai sigur să folosiţi un card de debit dedicat tranzacţiilor on-line pe care să îl încărcaţi numai cu suma necesară achiziţiei.
  • Comparaţi ofertele de preţ, condiţiile de livrare şi garanţie ale mai multor comercianţi înainte de a lua o decizie.
  • Evitaţi operatorii economici care nu afişează date de contact complete (adresă, telefon, cod unic de identificare fiscală etc.) şi care se rezumă la o simplă adresă de e-mail.
  • Este preferabil să cumpăraţi de la companii cunoscute sau cu care aţi mai avut anterior contacte comerciale şi despre care nu există comentarii negative ale altor clienţi pe forumuri ori pe site-urile de evaluare a serviciilor.
  • Daca bunurile sunt expediate din străinătate, fiţi atenţi la taxele poştale şi la alte costuri pe care comerciantul nu le afişează/calculează, cum ar fi taxe vamale sau TVA.
  • Reţineţi că bunurile care sunt expediate din străinătate ajung la destinaţie într-un timp mai lung. Verificaţi timpul de livrare pentru fiecare tip de serviciu de expediere acceptat de comerciant, dacă se asigură urmărirea coletului pe durata transportului şi dacă se poate garanta o dată limită de livrare.
  • Verificaţi politica respectivei companii de returnare a bunurilor care nu vă plac sau asupra cărora v-aţi răzgândit. Dacă vin din străinătate, s-ar putea ca taxa de returnare prin poştă să fie destul de mare.
  • Achiziţionaţi produse foarte scumpe de la companiile din afara României doar dacă puteţi verifica reputaţia lor şi satisfacţia clienţilor – există site-uri independente care evaluează calitatea serviciilor şi “liste negre” cu companiile care înşeală clienţii.
  • Tipăriţi la imprimantă comanda dumneavoastră, precum şi clauzele şi condiţiile ce apar pe site la momentul cumpărării, pentru situaţia în care ar exista vreo problemă mai târziu.

Sursa: IGPR

comentarii

Despre autor  ⁄ Redacţia

Materialele semnate de redacţia LegeStart reprezintă un efort comun de vă oferi informaţii de interes general din multiple domenii, strânse de echipă sau prezentate de partenerii noştri.

Fara comentarii

Scrie un comentariu