5 Decembrie, 2016

AOAR cere Guvernului informări trimestriale privind stadiul lucrărilor de infrastructură

Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) cere public Guvernului, Ministerului Transporturilor să prezinte transparent şi cel puţin trimestrial, stadiul de realizare a diferitelor proiecte de infrastructură (în principal rutieră şi feroviară), finanţate din fonduri europene, de la buget şi prin credite de la instituţii bancare (BEI, BERD ş.a.).

AOAR isi exprimă public dezacordul faţă de schimbările frecvente ale priorităţilor Guvernului în ceea ce priveşte marile proiecte de infrastructură de transport.

Un exemplu citat în scrisoarea deschisă a AOAR îl reprezintă investiţia pentru realizarea unui traseu de mare viteză pe calea ferată între Viena – Budapesta – Bucureşti – Constanţa. Această axă feroviară ar lega cele 4 oraşe cu axa feroviară Paris – Strasbourg – Stuttgard – Viena – Bratislava –  Budapesta. Anunţată oficial, în sedinţa comună de guvern România-Ungaria din noiembrie 2007, ironizată şi neglijată în fapt de ministrii ce au condus Ministerul Transporturilor, această investiţie ambiţioasă cu o valoare de cca. 8 mld. euro, a fost folosita ulterior doar ca pretext al unor declaraţii publice ale unor politicieni ca Ludovic Orban, Cristian Diaconescu şi chiar ale primului ministru, Emil Boc (28 februarie 2010), la Summit-ul Ţărilor Dunărene, de la Budapesta).

Practic, din informaţiile publice, rezultă că Ministerul Transporturilor nici nu a răspuns, timp de mai mult de 2 ani, scrisorilor oficiale de intenţie primite din partea ţărilor partenere interesate.

AOAR apreciază că prin politica promovată în domeniului transporturilor, România se află în discordanţă cu evoluţiile europene. Ţările europene investesc şi realizează linii de transport de mare viteză, în timp ce România investeşte pentru a reduce tot mai mult viteza (vezi timpul de parcurs Bucureşti – Braşov – Sighişoara care durează 6,5 ore).

AOAR cere public Ministerului Transporturilor, aşa cum a făcut încă din ianuarie 2009, cu ocazia întâlnirilor “Guvernului Privat”, să întocmească un Master Plan de Transport, realizabil până în anul 2020. Planul ar urma sa fie aprobat în Parlament, inclusiv cu o clauză de neschimbare a acestuia într-un interval de 10 ani, decât prin referendum naţional.

Fără existenţa unui BERD pentru transporturi corelat cu reţeaua de transporturi europene, Romania se autocondamnă, datorită lipsei de preocupare a guvernanţilor, la rămânerea în urmă în ce priveşte modernizarea şi dezvoltarea economică şi socială, la creşterea decalajului faţă de celelalte state membre ale Uniunii Europene, se arată în continuare în mesajul AOAR.

Comunitatea oamenilor de afaceri  aşteaptă cât mai urgent răspunsuri publice din partea Ministerului Transporturilor, cât şi din partea Guvernului pentru nerealizarea liniei de cale ferată de mare viteză, precum şi a altor lucrări de infrastructură  rutieră, în special autostrăzi care ar crea condiţii pentru  stimularea investitorilor români şi străini  în obiective de producţie.

Scrisoarea, semnată de secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România, Cristian Pârvan, a fost făcută publică pe 19 aprilie a.c.

Despre autor  ⁄ Eugen Staicu

Eugen Staicu este redactor colaborator la LegeStart.ro. Contact: legestart@indaco.ro.

Fara comentarii

Scrie un comentariu