4 Decembrie, 2016

Angajarea în muncă a unui cetăţean european şi desfăşurarea activităţii în România (I)

Luând în considerare aderarea României la Uniunea Europeană, există cazuri în care cetățeni din statele membre ale Uniunii (prin asta făcându-se referire atât la cetățenii din Spațiul Economic European, cât și la cei din Confederația Elvețiană) vin în România în vederea angajării la un angajator român, astfel desfășurându-și activitatea la acesta.

În aceste cazuri există anumite formalități care trebuie îndeplinite în vederea angajării cu respectarea legislației în vigoare. Totodată, aceștia nu au obligația obținerii unei autorizații de muncă, având acces liber pe piața de muncă românească.

Astfel, prezentăm mai jos procedura recomandată în cazul angajării unui cetățean din statele membre.

Ce este un cetățean din statele membre ale Uniunii?

În conformitate cu Ordonanța de Urgență nr. 102/2005 cu completările și modificările ulterioare, denumită în continuare Ordonanța, cetățeanul Uniunii Europene este orice persoană care are cetățenia  unuia dintre statele membre  ale Uniunii Europene, altul decât România.

Formalități înainte de a veni în România

În cazul încheierii contractelor individuale de muncă pe durată determinată, respectiv atunci când cetățeanul din statele membre vine în România pentru o perioada limitată de timp, este indicat ca acesta să obțină de la organele competente din țara de origine (țara unde are domiciliul fiscal) certificatul A1, în baza căruia, pe perioada șederii in țară, să continue sa își plătească contribuțiile sociale în țara de origine. Certificatele A1 sunt certificate care se eliberează pe o perioadă limitată de timp (maximum doi ani), dar pot fi prelungite pe perioade de câte un an.

Acest certificat nu este obligatoriu, în schimb persoanele care nu stau o perioadă nedeterminată de timp în România reprezintă un instrument util pentru a evita birocrația inutilă.

Încheierea contractului individual de muncă

Angajarea unui cetățean din statele membre ale Uniunii este similară cu angajarea unui cetățean român, astfel încât trebuie îndeplinite toate formalitățile de angajare începând de la obținerea certificatului medical obținut de la un medic de medicina muncii, care atestă ca viitorul salariat este apt de muncă, și ajungând până la termenele legale de declarare a contractului individual de muncă în Revisal împreună cu orice modificare ce necesită o astfel de înregistrare.

În plus, este indicat ca între data semnării contractului individual de muncă și data efectivă a începerii activității la angajatorul român să fie o perioadă suficient de mare care să permită îndeplinirea de către cetățeanul european a formalităților necesare.

Având în vedere că atât timp cât cetățeanul european va obține venituri pe teritoriul statului român și de la un angajator român acesta va datora impozit pe venit și contribuții sociale (dacă este cazul) României, în conformitate cu prevederile fiscale în vigoare. În România, persoanele fizice sunt identificate în baza codului numeric personal (CNP), cod ce este folosit pentru plata atât a impozitului pe venit, cât și a contribuțiilor sociale, caz în care cetățeanului european va trebui să i se atribuie un astfel de CNP.

Contractul individual de muncă va fi încheiat folosindu-se atributele de identificare ale acestuia cuprinse în pașaport sau cartea de identitate valabilă emisă în țara de origine. Bineînțeles că acesta va trebui să aibă și o reședință aici, reședință ce este dovedită, de exemplu, în baza contractului de închiriere înregistrat la organele fiscale.

Cum se obține un CNP?

Cetăţenii Uniunii Europene care intră pe teritoriul României beneficiază de drept de rezidenţă pentru o perioadă de până la trei luni de la data intrării în ţară, fără îndeplinirea vreunei condiţii suplimentare. Prin excepție, cetăţenii Uniunii Europene care intră pe teritoriul României şi sunt în căutarea unui loc de muncă beneficiază de drept de rezidenţă pentru o perioadă de până la şase luni de la data intrării, fără îndeplinirea vreunei condiţii suplimentare.

În schimb, cetățenii europeni care au statutul de lucrător au un drept de rezidență mai mare de trei luni. În schimb, trebuie să se înregistreze la organele competente din România. Aceste organe competente sunt formațiunile teritoriale  ale Inspectoratului General pentru Imigrări (IGI) din județul unde urmează a locui pe perioada șederii în România, iar documentul emis în acest caz este certificatul de înregistrare.

În vederea obținerii acestui certificat de înregistrare, cetățeanul european va trebui să se prezinte, în persoană, la formațiunea teritorială IGI cu o serie de documente, în termen de trei luni de la intrarea în România. Este recomandat ca această înregistrare să se facă cât mai repede posibil, întrucât în baza acestui certificat de înregistrare se va atribui CNP-ul și astfel se vor putea face reținerile taxelor și impozitelor din veniturile salariale ale salariatului.

Atenție! Certificatul de înregistrare atestă doar rezidența în România. Pașaportul sau cartea de identitate valabilă emisă în țara de origine va rămâne documentul în baza căruia cetățeanul european se va identifica.

Notă: În partea a doua am scris despre documentele necesare la obţinerea certificatului de înregistrare, obţinerea cărţii permanente de rezidenţă, preschimbarea acestora şi despre ce alte înregistrări mai sunt necesare. Citește partea a doua AICI.
comentarii

Despre autor  ⁄ Cătălina Cibotariu

Corporate Lawyer, Trinity Corporate Services Romania. Contact: catalinacibotariu@yahoo.com

Un comentariu

  • Răspunde
    Nicoleta
    iunie 10 2016

    Buna seara! Am inregistrat un cetatean englez in baza datelor din pasaport . Acesta era emis de GBR. In revisal mi-a acceptat angajarea dar nu si in declaratia 112. Numarul de identificare al persoanei se termina cu GBR. Cum se procedeaza pana la obtinerea unui numar de la organele romane?
    Multumesc !
    Alecu Nicoleta

Scrie un comentariu