30 Aprilie, 2017

ANALIZĂ: Programul Rabla în anul 2016, după a treia suplimentare

Programul Rabla a fost suplimentat, zilele trecute, cu peste 3.500 de tichete, ajungând la finalul acestui an la aproximativ 10.000 de tichete. Ultima suplimentare, după cele două din iunie și octombrie, cu 3.538 de tichete în valoare de 23 de milioane de lei, a dus și la prelungirea termenului de înscriere și de depunere a dosarelor, până la 10 decembrie 2016.

Reprezentanții Guvernului sunt mulțumiți de reușita acestui program. „Această nouă suplimentare, în valoare de aproximativ 23 de milioane de lei, confirmă succesul istoric pe care l-a înregistrat, anul acesta, programul RABLA. Cumulând bugetul inițial al Programului și suplimentările din iulie și octombrie, ne așteptăm să depășim 25.000 de beneficiari, până la sfârșitul anului. Interesul față de programul Rabla continuă să fie foarte ridicat și mă bucur că am reușit să identificăm resursele pentru a înlocui și mai multe mașini vechi cu autovehicule noi, mai puțin poluante”, a declarat Cristiana Pașca Palmer, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor.

Această nouă suplimentare a tichetelor se adresează doar persoanelor fizice. Primele tichete electronice, în număr de 4.000, emise în luna iunie a acestui an, s-au epuizat în câteva zile, astfel că în una octombrie, ministerul a primit o nouă alocare bugetară, de 12 milioane de lei, pentru alte 1.846 de tichete.

Condițiile programului și cum se primesc eco-bonusurile

Proramul Rabla are două componente – ”Rabla Clasic” și ”Rabla Plus”, care pot fi accesate și separate, și combinat. Prima componentă are prima de casare de 6.500 de lei, cu posibilitatea accesării suplimentare a două eco-bonus-uri, iar a doua component are două tipuri de eco-tichete: un eco-tichet de 5.000 de lei pentru achiziționarea unui autoturism nou electric-hibrid și un eco-tichet de 20.000 de lei pentru mașinile noi 100% electrice.

Rabla Clasic are eco-bonusul de 750 de lei, care poate fi adăugat primei de casare, în situația în care sunt alese mașini cu motoare ce generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100 g/km și un eco-bonus în valoare de 1.500 lei pentru situația în care se optează pentru o mașină nouă cu sistem de propulsie hibrid.

În cazul în care sunt respectate ambele criterii, se pot primi amândouă bonusurile, astfel că suma primită de cetățean de la Administrația Fondului de Mediu poate ajunge la 8.750 de lei. De altfel, de când a fost introdus programul clasic de înnoire a parcului auto, cunoscut sub denumirea Rabla, prima de casare pentru un autovehicul vechi de cel puțin 8 ani a rămas la aceeași valoare, de 6.500 lei

”Rabla Plus”, dedicat mașinilor electrice, poate ajunge la 25.000 de lei, deoarece eco-tichetul pentru astfel de vehicule noi, electrice, este de 20.000 de lei. Se adaugă eco-tichetul de 5.000 lei pentru mașina nouă care nu poluează, astfel că beneficiul este mult mai mare pentru acccesarea acestui tip de program.

În plus, acest program nu conține obligativitatea casării unui autovehicul vechi. Obligația casării intervine doar pentru cei care doresc să cumuleze finanțarea acordată prin acest nou program cu cea din Programul Rabla Clasic.

Oficialii ministerului au explicat cazurile combinate, Clasic și Plus: cazurile în care persoana are o mașină veche pentru casare și vrea să ia o mașină nouă, 100% electrică sau electric hibrid, se va încadra în ambele categorii, astfel că va primi prima de casare de 6.500 de lei, și eco-tichetul de 20.000 de lei sau cel de 5.000 de lei.

Alte condiții se referă la notele de înscriere, care vor putea fi introduse de către producătorii validați începând cu data de 23 noiembrie, ora 12.00, iar facturile aferente acestora vor fi emise numai începând cu data de 9 decembrie 2016. Nota de înscriere este valabilă maximum 120 de zile de la data emiterii, însă fără a se depăși data de 15 decembrie 2016, aceasta fiind și data-limită pentru depunerea ultimei cereri de decontare din cadrul programului. Data până la care proprietarii, persoane fizice sau juridice, se pot înscrie la producători a fost prelungită până la 10 decembrie 2016.

Contractele de finanțare nerambursabilă încheiate de către producătorii validați cu Administrația Fondului pentru Mediu vor putea fi prelungite cel mai mult, până la data de 31 martie 2017. Cei care se încadrează în această ultimă condiție și au depunerea ultimei cereri de tragere în 15 decembrie 2016, pot merge la sediul Administrației Fondului pentru Mediu pentru semnarea actelor adiționale.

Pentru 2016, bugetul alocat celor două Programe este de 220 de milioane de lei. Din aceștia, 75 de milioane de lei sunt alocate extensiei Rabla Plus, atât pentru achiziționarea de autovehicule noi electrice și electrice hibride, cât și pentru finanțarea rețelei de stații de încărcare a acestora.

Rabla, un brand care s-a vândut foarte bine în România

Programul Rabla nu a avut succes la români în primii ani de la lansare, până prin 2010, producătorii având mai puțin de o mie de mașini noi vândute prin această componentă. În schimb, programul a fost un success de brand, pentru că a fost “împrumutat” de multe alte societăți comerciale, care au ajuns să vândă aparatură electrică, dar și alte produse, cum ar fi tigăi, cuțite și bunuri de consum.

Chiar și statul a fost încurajat de Programul Rabla, pe care l-a extins la un alt program, Prima Mașină, unde se acceptă prima de casare din Programul Rabla pentru achitarea avansului minim de 5% din prețul de achiziție al mașinii noi, achiziționate prin Prima Mașină. Astfel, guvernul a cumulat beneficiile oferite din programul de stimulare a înnoirii parcului auto cu cel de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, printr-o hotărâre de guvern, HG pentru completarea Normelor de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2014. Programul Prima Mașină prevede ca persoanele fizice care își cumpără un singur autoturism nou, al cărui preț nu depășește 50.000 de lei, să primească o garanție de maximum 50% din finanțarea acordată. 

Ai nevoie de Ghidul de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF, de AICI!

comentarii

Despre autor  ⁄ Traian Dobre

Fara comentarii

Scrie un comentariu