6 Decembrie, 2016

Ai nevoie de autorizaţia sanitar-veterinară? Află cum o poţi obţine şi care sunt actele necesare!

Ce este autorizaţia sanitar-veterinară?

Autorizaţia reprezintă actul care condiţionează funcţionarea comercianţilor de respectarea legislaţiei sanitar – veterinare, se arată în Procedura din 13 iunie 2002, aprobată prin Hotărârea 573/2002 pentru aprobarea procedurilor de autorizare a funcţionării comercianţilor.

Autorizaţia se emite de către Autoritatea Sanitară Veterinară în a cărei rază teritorială se află sediul social şi/sau sediile secundare unde comerciantul deţine obiective în care se desfăşoară activităţi supuse autorizării sanitar – veterinare, prin reprezentantul delegat la Biroul unic din cadrul Camerei de comerţ şi industrie teritoriale.

Cum poţi obţine autorizaţia?

Pentru a obţine acest document, trebuie să depui la Biroul unic cererea de înregistrare, în care menţionezi datele de identificare a sediului social şi sediilor secundare, precum şi obiectivul şi activitatea pentru care soliciţi autorizaţia sanitar – veterinară de funcţionare, codificate în conformitate cu nomenclatorul CAEN.

Autorizarea funcţionării comercianţilor din punct de vedere sanitar – veterinar este obligatorie pentru obiectivele – sedii sociale/secundare – şi activităţile prevăzute în anexa nr. 3.1 din Procedura de autorizare a funcţionării comercianţilor din punct de vedere sanitar veterinar.

Procedura poate fi citită AICI.

Pentru situaţiile care nu se încadrează în condiţiile arătate mai sus, în vederea obţinerii autorizaţiei, în calitate de solicitant, vei depune numai o declaraţie pe propria răspundere că îndeplineşti condiţiile de funcţionare prevăzute de lege.

 Există mai multe situaţii în ceea ce priveşte autorizarea funcţionării din punct de vedere sanitar-veterinar:

a) pentru obiectivele şi activităţile prevăzute în anexa nr. 3.1, autoritatea sanitară veterinară va efectua evaluarea condiţiilor minime la sediul social şi/sau sediile secundare ale comercianţilor;

b) pentru obiectivele şi activităţile care nu se încadrează în anexa nr. 3.1, anexa la certificatul de înregistrare se va semna şi ştampila cu înscrierea menţiunii “Funcţionează în baza declaraţiei pe propria răspundere conform art. 6 alin. (4) din O.U.G. nr. 76/2001, republicată”. În acest caz nu se percep taxe şi tarife.

c) în cazul în care în sediul social sau sediile secundare nu se desfăşoară încă activităţile ce constituie obiectul de activitate al comerciantului, prevăzute în anexa nr. 3.1, nu este necesară obţinerea autorizaţiei sanitar – veterinare.

În această situaţie, în baza declaraţiei pe propria răspundere a solicitantului, dată în acest sens, rubrica din anexa la certificatul de înregistrare se va semna şi ştampila cu înscrierea menţiunii “Nu este necesară în această etapă”, conform art. 3 alin. (8) din O.U.G. nr. 76/2001, republicată, caz în care nu se percep taxe şi tarife, comerciantul fiind obligat să obţină autorizaţia înainte de începerea oricăreia dintre activităţile prevăzute în actul constitutiv, respectiv modificator.

d) în situaţia în care unul dintre sediile secundare nu poate fi autorizat la momentul solicitării înregistrării şi autorizării funcţionării comerciantului, certificatul de înregistrare se eliberează în mod obligatoriu cu menţionarea în anexa la acesta a obiectivelor/activităţilor autorizate în această etapă.

Acte necesare obţinerii autorizaţiei

Solicitantul este obligat să anexeze la cererea de înregistrare următoarele documente:

a) o declaraţie pe propria răspundere că îndeplineşte condiţiile de funcţionare prevăzute de lege, conform modelului prezentat în anexa nr. 3.2 pct. I din Procedura de autorizare a funcţionării comercianţilor din punct de vedere sanitar veterinar, pentru obiectivele şi activităţile care NU se încadrează în anexa nr. 3.1;

b) pentru obiectivele şi activităţile prevăzute în anexa nr. 3.1:

- cerere tip – dactilografiată;

 - un memoriu tehnic, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3.3;

- o schiţă tehnică cu fluxul tehnologic al obiectivului;

 - o schiţă de amplasare şi proiectare pentru obiectivele nou-construite;

- contractul încheiat cu direcţiile sanitar – veterinare pentru plata tarifelor reprezentând activitatea de asistenţă, inspecţie şi control sanitar – veterinar de stat, desfăşurate de personalul sanitar – veterinar de stat în unităţile de producere, prelucrare şi depozitare a produselor de origine animală, potrivit legislaţiei în vigoare;

- statutul de societate – copie (dacă este cazul);

- contractul de închiriere – copie sau actul de proprietate (dacă este cazul).

c) dovada achitării taxei de autorizare, după caz.

 Actele prezentate în copie trebuie să fie perfect lizibile.

Toate actele vor fi depuse într-un dosar cu şină, în ordinea de mai sus.

Pentru obţinerea autorizaţiei sanitar-veterinare, actele prezentate mai sus se depun la Direcţia sanitar – veterinară a municipiului Bucureşti sau a judeţului în care se află unitatea de producţie.

Verificarea condiţiilor sanitar-veterinare

Autoritatea sanitară veterinară, prin personalul său de specialitate, verifică condiţiile sanitar – veterinare de funcţionare a obiectivelor şi pentru activităţile solicitate, în conformitate cu prevederile legislaţiei sanitar – veterinare în vigoare, cu referire la:

* amplasarea obiectivului, vecinătăţi, noxe;

* caracteristicile constructive: materiale de construcţie, sisteme de aprovizionare cu apă, canalizare;

* condiţiile de microclimat: ventilaţie, temperatură, umiditate, luminozitate şi altele asemenea;

* fluxul tehnologic: dotarea tehnică cu utilaje, circulaţia materiilor prime, a produselor finite şi a personalului, spaţii de producţie, spaţii de depozitare pentru materii prime, produse finite, produse necomestibile, confiscate, spaţii pentru Venena şi Separanda pentru unităţile de profil;

* capacităţile de producţie, depozitare şi desfacere a produselor, asigurarea lanţului frigorific;

* dotarea cu aparatură de măsură şi control şi sisteme de înregistrare a temperaturii, umidităţii etc.;

* funcţionarea vestiarelor filtru şi a grupurilor sanitare;

* spaţii de depozitare pentru ambalaje, containere pentru produse sechestrate şi confiscate, spaţii pentru substanţe toxice în cazul produselor farmaceutice cu acest regim;

* sisteme de evacuare a produselor confiscate, deşeurilor, ambalajelor şi altor materiale nefolosibile;

* contractul cu o unitate specializată pentru colectarea în vederea prelucrării a deşeurilor, confiscatelor, altor produse necomestibile;

* dotarea cu echipamente, substanţe şi materiale pentru operaţiunile de dezinfecţie, dezinsecţie şi deratizare în unitate, spaţii pentru păstrarea substanţelor necesare;

* starea tehnică şi igienică a mijloacelor pentru transport animale, produse de origine animală, produse de uz veterinar, asigurarea lanţului frigorific, amenajarea spaţiilor pentru spălare şi dezinfecţie;

* organizarea şi funcţionarea laboratorului uzinal, dotarea şi încadrarea cu personal, atestarea acestuia;

* implementarea în unitate a procedurilor operaţionale standard de sanitaţie (SSOP), a planului pentru analiza riscului (HACCP), a programului de autocontrol şi a regulilor de bună practică (GMP);

* igiena personalului, echipamente de protecţie, utilităţi pentru igiena personală;

* încadrarea cu personal, pregătirea, instruirea sau atestarea acestuia, controlul stării de sănătate;

* supravegherea sanitară veterinară a unităţii conform prevederilor legale.

Despre autor  ⁄ Ioana Popa

Ioana Popa este redactor la LegeStart din anul 2011. A absolvit Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării.

Comentarii

  • Răspunde
    Laurentiu
    noiembrie 8 2014

    Bună ziua.doresc sa cresc prepelițe acasă la mine și pentru a putea valorifica ouăle. Carnea acestora pe piața din România doresc sa știu ce pași trebuie sa decurg pentru a avea toate actele necesare.Ma poate ajuta cineva eventual sa mi spună ce e mai bine de făcut .O firma sau un PSA.
    Va rog contactati mă. Va multumesc

    • Răspunde
      Marius
      octombrie 29 2016

      Sfatul meu este sa infiintati o firma pentru ca procesul de autorizare este mult mai simplu. Necesar obtinere autorizatie DSV(varianta simplificata):

      1.) Contract neutralizare deseuri animaliere tip protan
      2.) Contract DDD
      3.) Plan haccp
      4.) Contract medicina muncii
      5.) Contract Salubritate

      Sursa informatiilor: http://www.icdv.ro

  • Răspunde
    Ramona
    ianuarie 13 2015

    Buna ziua, as dori sa stiu daca pentru a transporta produse de origine nonanimala, ambalate sau vrac precum fulgi de ovaz, diverse seminte si fructe uscate, este obligatoriu ca automobilul sa fie autorizat DSV?
    Astept rapunsul dumneavoastra.
    Va multumesc anticipat.

  • Răspunde
    OANA
    august 5 2015

    Buna ziua, as dori sa stiu ce conditii trebuie sa indeplinesc, ce acte si ce Coduri CAEN imi trebuiesc pentru a face si vinde ( online si nu numai ) prajituri de casa, paine, produse patiserie, zacusca, dulceturi, la mine acasa?
    Mentionez ca deja detin un SRL cu vanzare online de accesorii handmade si o sa trebuiasca sa imi schimb denumirea firmei. Multumesc o zi buna.

  • Răspunde
    noiembrie 26 2015

    Buna ziua,
    Va rog frumos sa-mi spuneti daca pentru un after school imi trebuie autorizatie sanitar veterinara?Mentionez ca nu pregatim noi acolo gustarile,avem contract cu un catering,nu se prepara nimic acolo.
    Va multumesc si astept un raspuns!

    • Răspunde
      simona
      ianuarie 21 2016

      Buna ziua doamna Mariana , ati aflat raspunsul la intrebarea Dvs?Eu sunt in aceeasi dilema, multumesc !

  • Răspunde
    CATALIN
    ianuarie 18 2016

    buna ziua pentru a lua cun certificat de producator particula de dulceturi spre comercializare in targuri de profil imi trebuie autorizatie sanitar veterinara.. va astept cu un raspuns cu stima.

  • Răspunde
    bianca
    aprilie 26 2016

    daca doresc sa desfasor o activitate de producere a cosmeticelor si produselor de toaleta ?

  • Răspunde
    noiembrie 4 2016

    Buna.
    Am o pensiune la Sinaia in cadrul careia am un spatiu gen crama unde as dori sa servesc mancare , dar doar pentru turistii cazati in pensiunea mea.
    Ce acorduri imi trebuiesc? Precizez ca eu functionez ca si PFA.
    Va multumesc!

Scrie un comentariu